|
Sv: Ukepenger til en jente på 13 år
Da jeg begynnte på ungdomsskolen fikk jeg 400kr måneden fra foreldrene mine, og ekstra penger når jeg skulle handle klær osv. Det er vel 15år siden. Da jeg ble 16 økte det til 1200 kr måneden, men måtte kjøpe klær selv. Dog fikk jeg ofte gjerne litt ekstra. Da jeg ble 17 økte det til 1600 måneden, men det var fordi jeg antydet at jeg ville ha meg en deltidsjobb og tjene litt ekstra penger, og de ville heller at jeg skulle fortsette å hjelpe til hjemme 
Jeg gjorde veldig mye, passet småsøsken ofte og vasket hus en gang i uka fra jeg var 10år, så jeg arbeidet for pengene.
Nå vil jeg påstå at det kun er i de siste årene der jeg har blitt så gammel at jeg ikke vil gå til mamma og pappa for å låne penger, at jeg har fått en noenlunde økonomisk sans. Tror at mye av grunnen er at jeg fikk penger fordi om jeg hadde brukt opp lommepengene. så tror ikke det har noe å si om man får "mye" så lenge man er konsekvent på at man får ikke mer før neste "lønningsdato" slik at man må disponere pengene utover måneden.
|