|
Sv: Hjelp! Tungpustet og sover dårlig
Opprinnelig lagt inn av lillefixen, her.
I vinter la jeg om til lavkarbo med ca. 50 g karbo per dag, samtidig som jeg trente ca. 4-5 ganger i uken. Jeg begrenset energiinntaket til ca. 1800 kcal per dag, siden jeg er så og si normalvektig og målet mitt var å gå ned 5-6 "pyntekilo". I starten følte jeg meg veldig bra, men etterhvert fikk jeg problemer med at jeg sov veldig dårlig, hev etter pusten og følte meg generelt veldig anspent og i ulage. Siden det ikke ble noe bedre etter 3-4 uker ble det til at jeg ga opp hele kostholdet og gikk tilbake til å spise høykarbo igjen.
Fra og med forrige uke har jeg lagt om kostholdet igjen, denne gangen til ca. 100 g karbo daglig. Har fortsatt kontrollert energiinntak, ca. 1800 kcal per dag, men spiser litt ekstra de dagene jeg trener (gjerne 200-300 kcal ekstra). Det gikk akkurat som forrige gang, første uken følte jeg meg helt super i formen og fikk masse energi, men nå har problemene med tung pust og dårlig søvn kommet tilbake.
Har begge gangene ligget på ca. 90 g protein daglig.
I fjor vår og sommer (ca. 6 måneder sammenhengende) spiste "ekte" LCHF hvor jeg lå på ca. 25 g karbs daglig. Da følte jeg meg stort sett veldig bra, men jeg endte med å legge på meg 6 kg i form av blant annet en solid bilring på magen, så dette kostholdet turte jeg ikke fortsette med. (Det er disse kiloene jeg nå ønsker å kvitte meg med...)
Her er eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag:
Frokost: Smoothie med egg, kokosmelk, bær, grapefrukt og litt havregryn
Lunsj: Salat med kylling, avokado og litt quinoa, gjerne dynket i olivenolje
Mellommåltid: To lavkarbo-knekkebrød med pålegg, f.eks. økologisk peanøttsmør eller majones, kalkunfilet, tomat og agurk
Middag: Fet fisk eller kjøtt med mye grønnsaker, litt brun ris og evt. hjemmelaget saus til
Kveldsmat: Ett egg og ett lavkarbo-knekkebrød med pålegg
Jeg spiser ikke meieriprodukter i det hele tatt. Er ikke allergisk, men har lest at disse kan hindre vektnedgang.
Tar tilskudd av kalsium (+ magnesium og Vit. D3 som skal hjelpe på opptaket) og omega-3 (krill-kapsler).
Har kun gått en rask tur på i gjennomsnitt 6 km hver dag, med litt løping hvis jeg føler for det.
Denne gangen kjentes skjoldbruskkjertelen hoven i et par dager før problemene med tung pust og dårlig søvn startet. Jeg sover om nettene, men søvnkvaliteten er helt forferdelig. Våkner ofte av mareritt, og er svett og tørr i munnen når jeg våkner. Gruer meg rett og slett til å gå og legge meg, og jeg som egentlig elsker å sove. Har prøvd å ta melatonin-tilskudd før sengetid, men merket ikke noen forskjell av de.
Hva er det jeg gjør galt?
Jeg har bestilt time hos legen, men han hadde ikke ledig før om 11 dager, så hvis noen har råd og tips å komme med i mellomtiden, blir jeg veldig takknemlig! 
Er magen din sur???
Jeg har nemlig erfart samt fått bekreftet av en indremedisiner at hvis magen er sur kan du få en slags hoven-/klumpfølelse i halsen. Du trenger verken ha halsbrann eller sure oppstøt. Men magen produserer for mye magesyre og det liksom forplanter seg oppover og gir denne følelsen. DETTE igjen fører til at jeg snorker MYE (ref sambo) og jeg får pustestopp. Jeg skal derfor inn på søvnlaboratoriet for å få sjekket dette.
En midlertidig løsning på dette er at jeg drikker vann med mye sitron i for da lindres det MYYYE!