|
Sv: Ukepenger til en jente på 13 år
Interessant!
Det føles som en evighet siden, men jeg fikk 50 kroner i måneden og de fikk jeg alltid da det var ungdomsklubb (som i svarteste bygda var en gang i måneden ...), ellers fikk jeg lørdagsgodt og Donald-blad utenom. Men jeg hadde uansett faste plikter som jeg måtte gjøre uten at jeg nødvendigvis fikk betalt for det. Jeg hadde ellers mulighet til å gjøre noe ekstra, og få litt penger for det. Og det ble det mye av, for jeg var så hekta på tegneserier, og så var det kino, da. En gang i måneden det også! Bygdekono, vøtt. Som å bære ved en hel uke, vaske huset etc, da fikk jeg gjerne litt ekstra. Men tegneserier var jo litt billigere på den tiden. Jeg kunne også gjøre ting for morfar, og få betalt for det, som å male gjerde, gå i butikken for han, bære ved og så videre.
Ser jo nå at 50 kr er lite, men det var den faste summen, for inngangen på u.klubben var tjue kr, og så kjøpte vi gjerne en pølse og sånn.
Ellers jobbet jeg for foreldrene mine hver sommer. Da jeg var gammel nok kunne jeg f.eks kløyve ved for hele vinteren for 500 kroner. Nye klær fikk jeg to ganger i året: Til skolestart og til sommerferien, pluss finklær til jul, som også måtte brukes 17. mai.
Jeg har i alle fall lært meg ut fra dette å ikke ta penger for gitt, og er ganske økonomisk av meg, og sløser lite. Hvilket jo er en fordel, ettersom jeg har innmari dårlig råd ... 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|