Ja alle typer nøtter er veldig godt og mettende. Det perfekte måltid hvis man ikke har spist noe på en stund og er på butikken med mange fristelser. Og selvfølgelig ett bra måltid ellers også. Men det er ikke ofte man får høre det. Ihvertfall ikke fra selvutnevnte, bedrevitende kostholdseksperter. Men vi på lavkarbo kan spise det med god samvittighet (såklart ikke for mye hver dag da, men det vet vi). Og mørk sjokolade er jo også noe man ikke trenger å få dårlig samvittighet av å spise.
Jeg regner også 70 % mørk sjokolade som bedre og sunnere enn Atkins sjokolader. Tror man blir litt lurt over det lave karbotallet i Atkins produkter. Selv om Atkins Decadece er kjempegodt av og til da. Tror man får en falsk trygghet når man tenker; "WOW, bare 2 g karbo, da kan jeg spise minst 2!". Det er jo kjemisk fremstilt mens 70 % mørk sjokolade (og over) er jo ett renere produkt. Og det søtstoffet er ikke bra for kroppen tror jeg. Det blir vel akkurat som cola light. Jeg tror faktisk at de 2 g karbene i en sjokolade "ødelegger" mere enn de skulle tilsi. Jeg tror det hadde vært bedre å skrive f. eks. 10 g karbo. Stagnering av vekttap for de fleste som spiser Atkins sjokolader (og annet av lavkarbo) skulle vel også tilsi at kroppen "ser" mer enn disse 2 grammene med karbo. (Uten at jeg vet eksakt hvor mye man kan spise uten å stoppe vekttapet, noen tåler kanskje ikke 1 i uka engang, mens andre tåler 3 i uka??).
Jeg synes at Atkins skulle latt vær å merke produktene for lovlig på fase 1 ihvertfall. Da skal man jo spise ren mat! Og heller kanskje merket produktene og nevnt advarsel i bøkene; "du kan spise lavkarboprodukter med kunstig søtstoff tilsvarende max 2 g, eller max 5 g i uka" eller no sånt. Og i tillegg gjort det lovlig kun på fase 3 eller bare fase 4. Og prisen er vel egentlig nok til å ikke spise dette for ofte også.
Konklusjon: nøtter og mørk sjokolade er perfekt mat på en "Ren mat"-diett.