Vis enkelt innlegg
Gammel 30-03-11, 15:40   #22
Nicpins
Seniormedlem

Nicpins sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Hva er DINE partystoppere?

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Så du mener at det ikke er partystopperne i seg selv som hindrer deg, men de gjør at du spiser mer og dermed ikke går ned like fort, evt stopper opp?

Jeg vet sant å si ikke. En kombinasjon kanskje. Jeg har spist lavkarbo i over fire år nå, og er enda ikke sikker på hva som kom først av høna og egget i denne saken. Men noe er det jo. Og jeg vet at hvis jeg holder meg unna disse tingene, og kake-/brød-/melerstatninger spesielt, så går jeg ned i vekt. Og jeg vet at disse tingene kødder med sult/matlystfølelsen min.

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Jeg har filosofert litt på det der selv, siden jeg er på uke 5 nå (neida, jeg er ikke så erfaren enda ) og har stått litt stille i det siste. Jeg lurer på om jeg kanskje, mer el mindre ubevisst, spiser litt mer og er litt mindre "nøye" nå enn jeg var i starten. Og kanskje er det er derfor det stopper litt opp...? Jeg følger ketolysereglene fremdeles, for all del. Men i starten var jeg supernøye på alt jeg fikk i meg, og jeg spiste også mindre enn jeg gjør nå. Nå ligger jeg på 16-1800 kcal pr dag, mens jeg i starten lå på rundt 1200-1300. Det er lite, men jeg var mett dagen lang og hadde riktig prosentvis fordeling. Nå med litt mer kcal er jeg på grensen til overmett, men økte på fordi jeg fikk tilbakemelding om at 12-1300 var for lavt.

Har også etterhvert lest mye her inne og prøvd mange oppskrifter, både på søtsaker og snacks og diverse erstatninger, dermed har det blitt mye av både av melerstatninger og sukkererstatninger, og kanskje mengden mat dermed har økt litt også uten at jeg tenker over det...?

Noen andre som har gjort seg noen tanker om dette? Kan en mulig grunn til at det stopper opp etter en stund være at man ubevisst etterhvert spiser litt mer og/eller blir litt mindre nøye...? Og kanskje ikke søtningen el brøderstatningen i seg selv...?

Ja, nei, kanskje, jeg vet ikke... Dette er så himla individuelt at man må bare eksperimentere på seg sjøl og sørge for å bli ekspert på EGEN kropp. Virkelig kjenne etter. Kjenne på ulike typer metthets- eller sultfølelse, lære seg å kjenne forskjell på sult og tørste, eller reell sult og fysing på noe. Ofte er man bare dehydrert når man fyser på karbo, fordi karbo i kroppen gjør at kroppen klarer å lagre store mengder vann i cellene...derfor prøver kroppen å kommandere oss (gjennom "fysing") til å spise karbo slik at den skal få lagret mer vann. Slike ting er viktige å ta med i betraktningen synes jeg. Derfor anbefaler vi ofte at folk bør prøve å drikke mer vann f.eks., slik at de slipper å bli så fysne.

Jeg velger ihvertfall å holde meg unna matvarer som jeg vet trigger en lyst eller et sug i kroppen min som JEG ikke klarer å kontrollere. Da er det ofte et tegn på at det er en matvare som ikke er bra for MEG. Men som sagt; himla individuelt dette. Må finne ut sjæl.

Sist redigert av Nicpins : 30-03-11 kl 16:17.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat