Opprinnelig lagt inn av Skorpia
Lagde brødet til naboen til torkil etter oppskriften,men brukte 1 dl mindre med vann.
Enda synes jeg nok røren virket en smule tynn.
Det var mystifistisk Skorpia. Jeg kaaaaan ha målt feil ........ Holdt på å ta 5 dl olje, også skulle det være 0.5 !
Men jeg trodde jeg lagde det 100% etter oppskriften i første post, den er visst revidert i forhold til den første som Torkil postet som naboen sitt brød. (som naboen skriver, hun syns den første utgaven ble litt for våt). Jeg målte nøyaktig mengde av hver ingrediens på digital vekt. Brukte dl-mål for rømme og vann. Brukte 5 frokostegg (de i rosa pakke) - men jeg brukte hele sesamfrø, hele linfrø og valnøtter (solsikkefrøene hadde gått ut på dato og blitt harske) - Kli er vel kli... Jeg hakker valnøttene grovt. Ble litt overrasket over at deigen ble såpass fast som den ble, littegranne våtere enn pepperkakedeig. Akkurat våt nok til å ikke kunne eltes, om du skjønner. Jeg trykket den ned i formen - og JA, glemte at det var lurt med bakepapir oppi, det skal jeg huske neste gang !
Uansett, brødet ble passe saftig og det smaker bare bedre og bedre. Jeg frøs det i poser med 4 skiver i hver. Tar det ut kvelden før og bruker 2 skiver pr dag i 2 dager. Det har funket perfekt for meg. Sambo ville ikke ha - han liker ikke tungt brød. Og tungt var det !! 1.2 kg !!
Spennende å høre hva erfaring andre gjør seg da !