|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo
Min diabetes 1 ble oppdaget oktober i fjor. Å justere insulindoser har vært et herk fordi bukspyttkjertelen min av og til kobler inn......
Jeg leste til øyet ble stort og vått før jeg valgte å gå over til lavkarbo. Jeg gikk gradvis til verks og kutta ned på insulinen før jeg begynte for alvor for å slippe flere følinger. Jeg tok kontakt med legen min, men på legekontoret visste de omtrent ikke noe om lavkarbo og diabetes, så de har pratet med en endokrinolog ved sykehuset. Svaret jeg har fått derfra er at så lenge jeg passer nøye på med å ta blodprøver og husker at jeg har diabetes selv om jeg er sprøytefri en periode, så er dette helt greitt. Har fått tatt masse blodprøver for å sjekke at jeg har alt jeg trenger av vitaminer og mineraler, spesielt siden jeg også har hypotyreose.
Jeg klarte meg tre uker helt uten insulin ved å fordele mine ca 50-60 karber utover dagen på fire-fem måltid + lange og kjappe turer for å justere blodsukkeret litt via fysisk aktivitet.
Hele tiden har jeg målt blodsukkeret mitt mange ganger til dagen. Det har ligget mellom 4,3 og 6,8, oftest på fem-tallet.
I går steg blodsukkeret mitt selv om jeg spiste mine vanlige karber, og jeg måtte sette insulin flere ganger i går (hurtigvirkende).
I dag ble jeg nesten lettet da jeg våknet med sår hals, lett feber og typiske influensasymptomer. Enhver infeksjon får nemlig mitt blodsukker til å stige umiddelbart.
Nå setter jeg insulin og drikker varm te og holder meg til mine vanlige karber og venter på at influensaen skal frese fra seg.
Mine måltider er veldig varierte, men frokosten består oftest av omelett med paprika, skinke og purre (3 egg), lunsj er veldig ofte CC-vafler med jordbær eller bringebær fra fryseren (hiver dem i foodprossoren noen sekund når de er halvfrosne og de smaker da fortreffelig uten noe som helst søtning. Jeg spiser 2 plater, som sammen med bærene blir 15 karboer.
Middag består alltid av fisk eller kjøtt i hovedrollen og så lager jeg varm salat med alle mulige grønnsaker (over jorden grønnsaker). Av og til lager jeg også en blackeyebean-salat som faktisk senker blodsukkeret mitt. En middag hos meg ligger mellom 5 og 10 karber.
Så pleier jeg å lage en smoothie eller en hurtigis til kaffien.
kveldsmaten består vanligvis av salatrester fra middagen med masse reker, skinke eller annet kjøtt i, sammen med en god klatt majones.
Jeg var i utgangspunktet normalvektig, men hadde som så mange andre fått plassert noen av kiloene rundt mage og hofter. Disse tre kiloene bare slked av meg, før vekta mi stabiliserte seg på ca 50,5 kilo (er 1,60 høy og spebygd).
Blir jeg snacksesyk så pleier jeg å spise et lavkarboknekkebrød eller noen nøtter. Hender også at jeg lager noen muffins eller ei kake, og da spiser jeg av det til lunsj.