Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-11, 15:28   #27
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Gjør deg bikiniklar med Drevon

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Nei, det vil ikke skje, med mindre man undertrykker sultfølelsen slik at man havner i kalorirestriksjon. Da vil lavkarbo ha samme effekt som hvilken som helst diett som har kalorirestriksjon. Dette regner jeg med du vil både være enig i og kunne finne dokumentasjon på selv. Jeg har ikke dokumentasjon for hånden nå, men skriver ut i fra aggregert kunnskap over tid.

Ved kalorirestriksjon vil kroppen forsøke å konservere energi, det gjør den bl.a. ved å skru ned temperaturen, og kvitte seg med kroppsvev som er metabolsk aktiv. Hint, fett er ikke metabolsk aktivt...

DA er vi enige om at energiunderskudd inn vil gi problemer. Ekstrem lavkarbo - da tenker jeg faktisk minst mulig karbo - men mer enn nok protein og fett. Enig også at mange nok ender opp med for lite energi inn totalt sett - og frostrier på lavkarbo kan kanskje være et symptom?
Jeg EIER ikke sultfølelse men bruker måltid som en måte og bryte opp dagen på pt (hjemme sykmeldt) - jeg har lurt mye på hvorfor man ikke blir sulten på lavkarbo generelt? MEN når jeg spiste MYYYYE mat på lavkarbo (første 6mnd) var jeg kronisk sulten selv om jeg spiste meg stappmett. Noen tanker om årsak til dette? Vet andre også har opplevd dette.

Sitat:

Jeg er på ingen måte uenig i det, men ser på lavkarbo mer som en metode/kur for å komme i hormonbalanse. Når balansen er oppnådd er det mer viktig - for meg - å beholde balansen, enn å tippe over.

Joda, det er jeg enig i - men jeg er kanskje ikke helt enig i at om man fortsetter på lavkarbo så tipper man over? Tatt i betraktning at man spiser NOK protein og godt med fett og ikke ligger veldig lavt i kaloriinntak.

Sitat:

Ja, nok protein, men man bør også se på hvilke aminosyresammensetning. Man trenger ikke kun muskelkjøtt, men også innmat som lever, beinmarg, gelatin etc. Rent muskelkjøtt inneholder metionin, noe som øker vårt behov for homocystein-nøytraliserende næringsstoffer (vitaminer B6, B12, folat, betain, og kolin), og øker også vårt behov for aminosyren glysin, som finnes rikelig med i hud og bein.

Det er vel ingen tvil om at vi generelt burde spiser mer innmat... blodpølse og leverpostein er det som jeg kommer på i utgangspunktet. Sambo spiser glatt griselabber med hud og alt (grøss) men det klarer jeg faktisk ikke Kanskje det hjelper å spise passe stekt svor? Og stekt kyllingskinn?

Jeg hadde veldig lavt B12 og folat før jeg begynte på lavkarbo, men det stabiliserte seg uten tilskudd i løpet av 3 mnd faktisk... leste vel et sted også at lavfett og høykarbo kan gi underskudd av disse. Jfr homocysteinteorien var vel jeg på vei til hjerteproblemer med mitt Grete Roede kosthold

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat