|
Sv: Gjør deg bikiniklar med Drevon
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Har du henvisning til dokumentasjon og forskning på dette? Så lenge man spiser nok fett og proteiner vil ikke dette skje.
Nei, det vil ikke skje, med mindre man undertrykker sultfølelsen slik at man havner i kalorirestriksjon. Da vil lavkarbo ha samme effekt som hvilken som helst diett som har kalorirestriksjon. Dette regner jeg med du vil både være enig i og kunne finne dokumentasjon på selv. Jeg har ikke dokumentasjon for hånden nå, men skriver ut i fra aggregert kunnskap over tid.
Ved kalorirestriksjon vil kroppen forsøke å konservere energi, det gjør den bl.a. ved å skru ned temperaturen, og kvitte seg med kroppsvev som er metabolsk aktiv. Hint, fett er ikke metabolsk aktivt...
Her mangler et ord - er det fett/proteiner? Ekstrem lavkarbo uten ...... ?
Sorry, det var et ord for mye - uten skulle bort.
Jeg vil si at det å fortsette å spise mye karbo/såkalt vanlig mat når man er insulinresistent/har metabolsk syndrom er mer skadelig enn å normalisere hormonbalansen /metabolismen ved å spise lavkarbo...
Jeg er på ingen måte uenig i det, men ser på lavkarbo mer som en metode/kur for å komme i hormonbalanse. Når balansen er oppnådd er det mer viktig - for meg - å beholde balansen, enn å tippe over.
Det er dog ingen uenighet i at det er viktig og spise NOK protein og mye fett på et lavkarbokosthold - når det gjelder protein er det faktisk like viktig og spise nok av UANSETT hvilket kosthold man velger 
Ja, nok protein, men man bør også se på hvilke aminosyresammensetning. Man trenger ikke kun muskelkjøtt, men også innmat som lever, beinmarg, gelatin etc. Rent muskelkjøtt inneholder metionin, noe som øker vårt behov for homocystein-nøytraliserende næringsstoffer (vitaminer B6, B12, folat, betain, og kolin), og øker også vårt behov for aminosyren glysin, som finnes rikelig med i hud og bein.
|