|
Sv: Ingen bombe, men lell … Om aspartam
Det er jo ikke alltid sånn at vi klarer å (eller vil) gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Det er menneskelig! Men det må likevel kunne informeres om det ...
Hvis man ikke kan eller vil kutte ut noe, så er det kanskje begrenset hvor mye informasjon man skal fylle seg selv med, i alle fall hvis man får dårlig samvittighet av det. Jeg synes helt ærlig at disse advarslene på røykpakkene for eksempel er mer skadelige enn nyttige, siden de blir som en negativ affirmasjon hver gang man ser på pakken, for det er neppe sånn at noen leser advarselen på pakka i det de skal ta seg en røyk og tenker "Oh shit, jeg tror jeg lar den røyken være". De røyker, men med dårlig samvittighet. Og det er ihvertfall ikke bra.
Så til Minnie og andre i samme situasjon - jeg tenker at om man har en avhengighet man vil kvitte seg med, men ikke klarer eller vil helt enda, så er det bedre å akseptere at det er sånn NÅ, og en dag skal jeg klare det/gjøre det. Og så kan man fokusere på alle de tingene man faktisk lykkes med, som det å legge om kostholdet, f eks. Ingen kan gjøre alt på en gang 
|