" Hei! Vil bare si at etter tre uker på lavkaloridiett har jeg gått ned 5 kilo!! Dette virker! Nå må det sies at jeg er relativt stor, begynte på 91 kilo og er nå nede i 86. Det jeg lurer på er hvor lang tid jeg må regne med å bruke for å nå 60 kilo som jeg vurderer som mitt ideal. Jeg er 1.64 høy. Jeg holder meg under 20 g karbohydrater pr dag, og da dette går veldig bra tenker jeg å fortsette med det fremover.
Monica, Oslo
Kenn Hallstensen: Hei, Monica. Nå gjør du den feilen jeg anbefaler våre kursdeltakere i eat å ikke gjøre. 20 gram karbohydrater skal du generelt gå på kun i to uker. Det er ikke farlig å gå lenger, men det er unødvendig. Når du går så lavt som 20 gram karbohydater per dag, bør grønnsaker utgjøre så godt som hele mengden karbohydrater. For lenge på så lite karbohydrater kan kanskje påvirke til nedsatt stoffskifte, og det ønsker du jo ikke. Så lite karbohydrater med en del innslag av behandlet kjøtt- og fiskemat, vil også kanksje kunne skape ubalanser i basiske mineral som kalsium, magnesium og kalium. Jeg råder deg til å øke til 30 gram nå denne uken, før du igjen øker til 40 gram uken etterpå. Ikke tro at du da får dårligere resultat. Kanskje får du enda bedre? En kilo i uken vil gjøre at du går ned dine siste 26 kg på et halv år. Da har du vært flink. Mvh Kenn "
|