|
Sv: Hvor mange sit ups?
Her er ett tips, og her vises planken.
Her er det en forklaring på hvorfor kjernemuskulaturen er så viktig å trene.
GLEM SIT-UPS!
Det er så "ut" som det går an å bli nå om dagen.
Jeg varmer opp med en korsryggøvelse på maskin og hengende benhev 5x5 (fem løft, fem serier, 30 sek pause) før jeg begynner med vekter. Avslutter økten med hengende benhev (5x5) og plankeøvelsen jeg har linket til.
Planken bør ikke gjøres mer enn 1-2 ganger i uken, eller annenhver trening hvis du er litt mer aktiv 
Etter det jeg har erfart, er det viktig å varme opp korsryggen og abs'ene når man skal løfte vekter. Det blir mye lettere, man løfter med en bedre holdning, og man får mindre smerter i korsryggen. Var å måkte snø fra ett tak, og snøen var blytung. Vanligvis skulle jeg ha hatt vondt i ryggen etter det, men fikk ikke det. Sikkert fordi jeg har mer fokus på å trene ryggen (hele ryggen, ja), og ikke fullt så mye fokus på resten av kroppen.
Føler du at du vil gjøre en annen form for mageøvelse vil jeg anbefale 'reverse sit-ups'.
Albuene nedi gulvet, slik at du får en vinkel på 30-40grader med overkroppen.
Løft bena over gulvet med en liten bøy i knærne, løft så bena rolig opp slik at knærne kommer i 90graders vinkel, og hofteleddene gjerne 90-110 graders vinkel. Ta bena rolig ned igjen - ikke la bena berøre gulvet. Repeter 5-8 ganger - 2-3 serier hvis du klarer.
En ting til - ikke hold pusten når du trener 
EDIT: Du trenger ikke å ta bena så kneleddet kommer i 90 grader, du kan ha strake ben (med en liten bøy i knærne, fortsatt) og bare bevege hele øvelsen med hofteleddet. Dette er da litt mer vanskelig. Husk å ha en rett ryggrad under hele øvelsen.
Sist redigert av Tidl. medlem : 26-03-11 kl 21:04.
|