Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-11, 10:48   #53
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys
Wink

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, i den anledningen kan det godt hende det er kjekt å ha en grense, men jeg ser fortsatt ikke hvordan man skal sette en standard for alle.. Kroppen din er jo ikke kroppen min og hvordan skal man da si at det som er nok reduksjon for deg er nok reduksjon for meg? Her må jo diverse sykdommer, tilstander, akivitetsnivå, vektforskjeller, høydeforskjeller osv bli tatt med i beregningen, hvis det skal bli noe skikkelig da.. Hvis ikke så blir det jo bare en helt løs antakelse.

Men for all del, sett en grense

Du har selvfølgelig rett. En standard for alle finnes ikke. Det blir som å si at alle må være Rosenborg supportere, fordi det er standarden. Uansett!
Om jeg spiser 100 gram karbo pr dag, så kan det godt være at jeg allikevel får et jevnt blodsukker, fordi jeg ikke har insulinresistens, trener mye, og er frisk og rask, jevnt over. Men det kan også være at jeg fungerer enda bedre på 20 gram, fordi da kommer også den ketogene faktoren inn i bildet. Altså mer og bedre næring for hjernen, den antioksidative effekten, næringen til hjertet og lunger forbedres osv. Hva skal man si er optimalt? Jeg vet ikke. Kanskje er det optimalt fysisk sett å gå på ketogen kost, men hva om man så vil kose seg med litt "ekstra" i helgen? Vin, chili bønner til Taco`n osv? Da er man over på det psykiske. Andre tåler ikke mer enn 20 gram karbo per dag, så hva er det optimale der? Altså, en "EU" standard for alle, finnes ikke. Men mannen i gata gidder ikke tenke på kost noe særlig. Han vil ha det presentert at "sånn og sånn er det". Han VIL gjerne ha en standard når han skal velge, han har ikke tid, ork eller interesse for å sette seg inn i dette virvaret av forskjellige dietter. Dette gjelder også for mange diabetikere, selv om de ofte er litt mer interessert, det er de jo nødt til å være. Derfor vil jeg ha en "standard" å komme med. Selv om den blir en litt gal def, i og med at da spiser ikke Bjørn Ferry LCHF, og heller ikke lavkarbo en gang, han ligger i snitt på 180 gram dag, men det er i en diett når han tygger i seg 5000 kcal pr dag også. Cirka 15 %E. Det er vel en liberal LCHF, egentlig....
Men på grunn av nevnte faktorer må vi ha en grense. Så får hver og en finne ut senere - om interessen våkner - hva som er DERES indivduelle og optimale kost.
Men jeg ser argumentene dine, absolutt

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat