Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Denne definisjonen er sakset fra VoF nr 1, og passer med min forståelse av begrepet lavkarbo:
Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.
Da ender man opp med et rundt, fint tall som øvre grense for hva som faller inn under begrepet lavkarbo. Hvis man holder seg under denne grensen på 100 g, vil man i det store og hele unngå de alvorlige helseplagene et høykarbokosthold kan gi.
-
Denne fordelingstabellen er mest forenelig med det jeg også forbinder med lavkarbo. Jeg er litt ny i gamet, men jeg forsøker i hvertfall å holde meg til et minium, kanskje maks 25 g om dagen, men det er fordi jeg vil gå ned ganske mye i vekt. Likevel så spiser jeg noen dager litt mere, avhenging av hvodan den generelle formen er eller om jeg skal trene - rett og slett fordi jeg får litt mer ork til å dra på litt hardere da - men det er jo bare meg, det renger ikke være riktig for andre, og det er heller ikke sikkert at det egentlig har noe å si og at jeg bare innbiller meg at jeg klarer mer slik. De dagene jeg trener kan jeg bevege meg opp mot 30-40 g, men generellt forsøker jeg å ikke komme over 50g. I et lengre perspektiv ønsker jeg å gradvis fase litt mer karber inn i kostholdet, men da i form av kanskje et knekkebrød eller en frukt i ny og ned fordi det er noe jeg er glad i. Min plan er å kanskje ha 80-100 gr når jeg når min matchvekt.
For meg er lavkarbo en måte å 'restarte' tankegangen min litt. jeg skjønner nå at jeg har lagt på meg så mye fordi jeg har spist alt for mye brødmat og karber generellt - i tillegg til litt for mye snacks i helgene (som følge av mange års intense studier der jeg for det meste har tilbragt tiden stillesittende forran et skrivebord og pælma i meg brødskiver fordi det var mest lettvint i farta). Denne feilen vil jeg ikke gjøre igjen og derfor prøver jeg lavkarbodiett nå. De tingene som jeg har spist mest av før, og som har lagt seg rundt midjen, må jeg lære meg å kutte ned på og spise i mer beskjedne mengder. Så det er lavkarbo for meg - restarte tankesettet og spise under 50 g om dagen nå, men kanskje rundt 100 når jeg har nådd den vekten jeg ønsker.
|