|
Sv: Hva skal man spørre legen om?
Ja, pcos er jo en sykdom som kan arte seg noe indivuduelt, med noen fellesnevnere som utgjør diagnosen.
Glukosebelastning anser jeg som et veldig usikkert mål, håper du fikk tatt c-peptid også! Uansett kan det være greit å sette prøvesvarene opp mot f.eks Fedons anbefalninger, som jeg tror du finner på sidene hans. Grenseverdiene hans er litt mer reelle enn de det opereres med i blant allmenlegestanden i dag (som mer eller mindre tar utgangspunkt i at det er normalt med høyt og reaktivt blodsukker ). Men har du cyster på eggstokkene, har du helt sikkert pco, og kanskje pcos, og egentlig ganske sikkert pcos også ut fra de andre symptomene du beskriver.
Det ble oppdaget at jeg var insulinresistent på grensen til diabetes i 2006, så jeg la om kostholdet langsomt mot lavkarbo, og gikk ned noe i underkant av tjue kilo over en sju måneders periode, så sa det stopp, og vekta gikk faktisk litt opp igjen, og dette pågikk over en treårsperiode med superstrikt kosthold. Etter en ny runde med blodprøver og utredning hos nevnte Dr Willumsen for et drøyt år siden, fikk jeg slått fast at jeg i tillegg hadde pcos, og hypothyerose. Jeg ble med en gang satt på metformin. Etter tre måneders medisintilvenning begynte vekta å rikke seg, og jeg har siden da gått ned ti-tolv kilo, og nå ligger jeg ca seks sju kilo over den vekta jeg vil ned til, det vil si, jeg er så godt som normalvektig per nå. 
Ja, dette ble mye om meg, men jeg synes selv det er veldig ålreit å høre andres erfaringer i lignende situasjoner. Håper alt går i orden for deg! Og husk at ikke alle behøver å ta metormin, men etter så lang tid og så mye kamp mot kiloene, er jeg veldig glad for den ekstra drahjelpa.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|