|
Sv: Hva skal man spørre legen om?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Et lavkarbokosthold er i alle fall noe av det beste du kan gjøre, ettersom pcos er en hormonubalanse som nesten alltid ledsages av insulinresistens. Det å få stabilisert blodsukkeret, og dermed insulinet er alfa omega. Men det er også en del som trenger litt ekstra drahjelp, jeg er foreksempel så innmari insulinresistens, at kroppen nekta å slippe resterende kilo, hvilket igjen førte til at insulinnivået heller ikke ville ned. Etter jeg starta med metformin har jeg gått ned nesten alt av det jeg trengte å gå ned for å nå normalvekt, og da har hormonene fulgt etter. Særlig det at cyster er borte og at testosteronet mitt er normalt er tydelige tegn på stor bedring! Får man ned testosteronet og normalistert østrogenet så er det jo logisk at hårveksten roer seg ned også. Det er jo noe ganske mandig med noe av den behåringen pcos fører med seg ... 
Ja, jeg har aldri hatt kviser, egentlig, men de byllene og cystene var tidvis et helvete, og i motsetning til kviser, så fosvinner de helst ikke av seg selv heller, men må gjerne opereres vekk.
Har ikke fått tilbake blodprøvesvar, og svar på glukosebelastning, men jeg kjenner jo at kroppen er bedre nå enn den var, så jeg regner med at det er riktig, det jeg gjør, insulenresistent eller ikke 
Så du hadde en lavkarbo-metforminkombo på slutten?
Det er sant, det. Jeg begynte å skjønne at noe var galt da jeg oppdaget at jeg hadde heftigere playboystripe enn han jeg datet... Ja, det er jo logisk at det vil gå ned etterhvert som testosteronet og østrogenet synker, så det er bra at det stemmer i virkeligheten! Har vært litt bekymret for det der!
Hm, skjønner. Den delen har jeg heldigvis ikke hatt noe av, jeg har cystene mine på eggstokkene i stedet