Tråd: Lite mat?
Vis enkelt innlegg
Gammel 23-03-11, 11:25   #9
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lite mat?

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Jeg har lest veldig mye om akkurat dette og er fortsatt veldig forvirret og har ikke funnet et konkret svar. En person med et normalt kosthold bør ha minst 4-5 måltider for dagen, slik at forbrenningen holdes i gang.

La oss si du spiser to måltider for dagen; frokost & kvelds. Etter frokosten vil ikke kroppen sette i gang full forbrenning fordi den VET det er så mange timer til neste måltid. Med lav forbrenning legger man jo på seg.

Er det ikke lurt å holde forbrenningen oppe med å spise regelmessige måltider? Eller har det ikke noe å si for oss som er på lavkarbo? Det er akkurat det jeg ikke klarer å finne et svar på.

Det fungerer ikke på samme måte når man spiser lavkarbo. Forskjellen er at på lavkarbo har man stabilt blodsukker uten særlig insulinutskillelse, og på et normalt kosthold blir man ofte slapp og sliten om det går lenge mellom måltidene pga lavt blodsukker.

På lavkarbo lærer kroppen og forbrenne fett i større grad - slik at når det går lenge mellom måltidene så HAR kroppen masse næring å tære på ettersom den nå har lært å bruke fett som næring. Feks er jeg aldri sulten og jeg er overbevist om at jeg kan gå en dag - kanskje to uten mat uten problem fordi jeg har nok næring på kroppen.
Noen kropper blir stresset av og spise lite og ofte - men dette er jo invididuelt - velg selv hvor ofte du skal spise

Feks virker det som om hvis jeg spiser siste måltid i 6 tiden og står opp kl 6 dagen etterpå så er det faktisk i den perioden jeg mister mest vekt...

Bare husk at hvis du spiser VELDIG lite energimessig også - kan sultfølelsen forsvinne fordi du spiser så - ikke bare fordi du spiser lavkarbo, og da må man være forsiktig med at man ikke underernærer kroppen sin.

Det er svært vanlig å bli både matlei og ikke klare å få i seg særlig mat på lavkarbo i perioder - men da er det viktig å variere maten - huske å ta tilskudd - drikke mye vann... for kortere perioder ser jeg det ikke som et problem at man spiser svært lite mat, det kan kanskje hjelpe å tenke essensiell næring som motivasjon til å spise mer? Det er ihvertfall svært viktig å få i seg nok proteiner hver dag siden det der finnes essensielle aminosyrer som kroppen trenger - så jeg tenker at skal du spise noe, spis proteinrikt med litt fett attåt - og husk og ta vitamin- og mineraltilskudd

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat