Vis enkelt innlegg
Gammel 23-03-11, 11:02   #34
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Denne definisjonen er sakset fra VoF nr 1, og passer med min forståelse av begrepet lavkarbo:

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.

Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.

Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.

Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Da ender man opp med et rundt, fint tall som øvre grense for hva som faller inn under begrepet lavkarbo. Hvis man holder seg under denne grensen på 100 g, vil man i det store og hele unngå de alvorlige helseplagene et høykarbokosthold kan gi.

-

Jeg er enig at dette gir gode retningslinjser for lavkarbo. Den rommer de fleste retningene.
Jeg har jo lenge levd på Fedon, og har ikke telt karbohydrater før nå som jeg er mer over i øvre grense for LCHF. På fedon spiser man jo mer med sammensatte måltider etter tallerkenmodelle, med rom for ett c-måltid om dagen med karbohydrater med lav GI. Og jeg vil si at Fedon absolutt er en diett innenfor lavkarbo.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat