|
Sv: Jeg er i ketose, men går ikke ned!
Sofie Hexeberg svarer dette til ei som heller ikke går ned i vekt (hentet herfra):
- Fint at du føler deg vel på denne kosten! Vekten varierer fra dag til dag. Det skyldes ulike mengder vann i kroppen. Spiser du mye salt eller sukker, så binder det vann og vekten øker. Har du en hard treningsøkt kan vekten øke på grunn av vannansamlinger i skadet muskulatur. Har du mens eller eggløsning øker ofte vekten pga. vannansamling. Hvis du er normalvektig (BMI 18,5-25) eller bare lett overvektig, sitter kiloene godt. Kroppen vil ikke kvitte seg med dette fettet som vi naturlig skal ha. Hvis du ikke går ned i vekt må du rett og slett spise mindre mat. Enten færre måltider eller mindre porsjoner. Spis slik at du akkurat holder sulten unna. Det skader ikke å være sulten før måltider heller. Nøtter og sjokolade bør du holde deg unna hvis du ikke går ned i vekt. Mange spiser altfor mye nøtter. Det er sunt med nøtter, men de er veldig energirike og inneholder en del karbohydrater. Spis eventuelt litt av dem som inneholder minst karbo – for eks. valnøtter og paranøtter. Hvis du spiser 20 – 40 gram karbo per dag er du i ketose. Jo lengre du går på lavkarbo, jo flinkere blir du til å bruke ketonlegemer som energi – og da skilles de ikke ut i urinen og stiksen blir ikke positiv.
Det som også kan hindre vektnedgang, er om du er insulinresistent. Jeg var det (fikk sjekket dette på Fedon Lindbergklinikken), men med hjelp derfra klarte jeg å gå ned og blir bra igjen. jeg har også noe som heter PCOS.
|