Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-11, 19:34   #6
wollafruen
Medlem

wollafruen sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Alder: 41
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gir opp hvert øyeblikk!

Du er med din høyde/vekt å anse som "normalvektig". Derfor vil du ikke oppleve å rase ned i vekt, noe man gjerne tror vil skjer når man leser om lavkarbo. "Alle" raser jo ned. Det er nok første feil... De som har 30+ kilo for mye kan oppleve det (...merk: KAN..selv om man har mye for mye er det ikke gitt at man raser ned i starten). At du gjerne vil veie mindre, enn det kroppen din er "programmert for" å veie, er ikke noe du umiddelbart kan bare bestemme deg for.

Lavkarbo er ikke slankende. Det er vektregulerende. Er du normalvektig er det ikke sikkert du vil gå ned noe som helst med lavkarbo - i det minste ikke uten å eventuelt telle kalorier i tillegg.

Ang. mensen og vektsvingninger: Vekten kan varier med 1-2 kg i forb. med kvinners månedllige syklus - det tror jeg så godt som alle her inne (som er kvinner vel og merke..) kan skrive under på. At du derfor har gått ned 2 kg, så opp igjen 2 (og nå har mensen, eller mensenlignende greier) er derfor ikke det minste rart. At syklusen din nå driver og tuller litt rundt hadde jeg tatt ganske med ro - da mange opplever en bedret hormonbalanse på et karbohydratkontrollert kosthold. Systemet "hikker" litt, før det justere seg inn etter det kostholdet du nå følger.

Gi det tid. I den store sammenhengen er 4 uker ingenting. Men vær litt klar over at det kan hende at du må tenke kalorimengde sammen med karbtelling, når du i utgangspunktet er å anse som normalvektig.