|
Overrasket over kalorimengden
Jeg har holdt meg til lavkarbokosthold i over 3 år, og burde jo sånn sett ikke være overrasket. Men det er først nå jeg har brukt diett.no for å lage litt logg av måltidene mine, og for å se hvordan jeg lå an på den prosentvise fordelingen mellom karbs, protein og fett. Nysgjerrigper.... 
Uansett: Jeg har nå sett at jeg noen dager ligger litt høyt i karbs, men det svinger mellom 5 og 9 %. Protein svinger litt det og, men ca 18-25 %, og fett tilsvarende, ca 70-75 %. Hvor høyt i karbs er "maksgrensen"? SKAL man alltid holde seg innenfor 5 %? Eller PÅ 5 %? Men så var det det med kalorimengden, og jeg vet jo veldig godt at vi tenker ikke nødvendigvis kalorier på lavkarbokost (jeg holder meg til <50 g pr dag), men det jeg ble allikevel en smule overrakset over at kaloriinntaket pr dag stort sett ligger på ca 3000 kcal! Det ble plutselig litt annerledes da jeg så det på skjermen "svart på hvitt". Har jo alltid tenkt og forstått at fett er bra når karbene reduseres, og siden fett er kaloririkt, så skjønner jeg jo regnestykket - men 'likkavæl 'a? Artig at vi går ned i vekt, men ligger såpass høyt på kaloriinntakssiden.