Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-11, 16:08   #4
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Da har eg begynt!!

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Karbonadedeig fordi eg har så mykje svensk karbonadedeig i frysen. So lenge eg får "feita" han opp litt, so burde den funka bra.
Men slite litt med å sjå skogen for berre buskvekster no. Ete meg mett, men problemet mitt er å "finna på" mat å laga. No lagar eg mat fra "scratch", og det er noko so aldri har vore mi sterke sida... Og når eg da skal laga mat, so likar eg SPESIFIKKE oppskrifter! Med antall gram og dl av kvar ingrediens. Spesielt no i begynnelsen. Og so har eg sett meg litt blind på å få opp fettkvoten på måltida, og prøvd å holdt karbohydrata nede. Men satsar på at det går seg til. Bli biff til middag att i dag, så den som ligger i kjøleskapet ikkje blir ødelagt... Men so var det å få opp fettkvoten da...

Kjem sikkert til å prøva meg på kjøttkakene til Skaldeman, må berre finna ut eksakt kor mykje som er av kvar ingrediens og til nattskiftperioden er over... Ein blir litt lat og tom av å jobba natt.

Føler meg mett etter å ha ete, men det blir så rart å eta biff uten f.eks fløytegratinerte poteter, og omelett uten brød, og... Men det er vel ein tilvenningssak får eg håpa

Men alle tips blir mottatt med takk

Kjøttkakene til skaldeman:
400 gram svinekjøttdeig
4 eggeplommer
2 dl fløte

Bland inn litt og litt fløte først, deretter en og en eggeplomme. Salt og pepper, stek i panna

Gratiner blomkål istedet for poteter - det er faktisk kjempegodt Bruk feks purreløk, fersk persille og gressløk i. Hvitløk/fløte og ost på toppen.

Du kan også raspe opp blomkål, salte og ha på litt smør og kjøre i mikroen et minutt så har du "jukseris"

Eventuelt lettkokt blomkål med smør og fløte og krydder - mos til passe konsistens.

Jeg ELSKER stekt sopp! Stek i smør og krydre med salt og pepper og en bitteliten dash worchestershire-saus.

Grønnsaker som blomkål og broccoli deler du opp i buketter og koker i maks 5 minutter (evt gjør det samme med frosne grønnsaker).
Kok asparges i 2 minutter, stek så i stekesjyen i panna etter at du har stekt biffen (mens biffen hviler), ha på litt parmesan før du spiser den.

Eventuelt kan du surre spekeskinke rundt lettkokt asparges og steke i panna, dette er en av mine favoritter

Du kan lage hjemmelaget bernaise (søk på forumet), eller til nød krydderbearnaisen på pose, jeg tror den har 4 gram karbo pr ferdig dl saus (med lettmelk, bruk fløte og vann = lettmelkmengden istedet).

Siden du har så mye karbonadedeig, lag hamburger med et par eggeplommer i deigen, krydre salt og pepper, bland feks i grovhakket fetaost og oliven (og hakket chili) om du liker det (veeeeldig godt).
Lag hamburgerbrød av denne oppskriften, jeg har prøvd den og er mye bedre enn vanlig burgerbrød. Dette hamburgerbrødet kan du også bruke som brød til feks omelett av og til om du savner brødet

De aller fleste synes det er mye og forholde seg til i starten - og går ofte "tom" for matforslag. Bruk forumets oppskriftsdel og se om du finner noe som frister. Legg inn et par nye retter hver uke så opparbeider du deg etterhvert et bedre utvalg

En annen favoritt er røykalaks med eggerøre

Dette går så fint så!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat