|
Sv: På gråten, gir opp!
Hei.
Nå er ikke jeg noen ekspert på menysammensetninger for andre enn meg selv, men det er en ting jeg reagerer på og det er fettinnholdet. Jeg tror du får i deg altfor lite fett. Og da mener jeg altforlite!
Da jeg begynte på lavkarbo var det for at jeg var drittlei det lille muffinsoverhenget som jeg fikk over enhver bukse jeg prøvde å få på meg. Jeg hadde bare noen få "pyntekilo" som jeg skulle ned, akkurat som deg. Jeg skulle fra 68 til 62 kilo, eller det vil si, jeg hadde ikke noen nedre grense, jeg ville la kroppen stabilisere seg på en vekt som føltes bra. Og det blei 62 kilo.
Jeg var hyperstrikt i starten. Laget mitt eget lavkarbo knekkebrød som jeg alltid hadde med meg i veska i tilfelle jeg skulle spise hos noen. Jeg kuttet ut absolutt alt som hadde karbohydrater i seg. Og så økte jeg gradvis fettinntaket til jeg inntok rundt 150 g rent smør hver dag i tillegg til maten. Jeg spiste 2-4 egg hver dag, startet gjerne dagen med 2 råe egg vispet sammen med fløte. Alt søtsug forsvant og selv om det var kjedelig mat så var jeg alltid så mett at jeg orka ikke tanken på annen mat. Jeg følte ikke at jeg manglet noe. Slik levde jeg noen uker og når først vekta startet å gå ned, så gikk den fort også. Jeg trente hardt 3-5 dager i uka.
Nå spiser jeg litt mer moderat, men har kuttet ut alle åpenlyse kilder til karbohydrater som brød, pasta, ris og poteter. Er veldig forsiktig med frukt, nøtter og andre søte saker. Jeg spiser 130 g rent fett nå, aner ikke hvor mye karbo eller proteiner.
Jeg er gravid så jeg har justert bittelitt i forhold til hvordan jeg spiste før jeg ble gravid. Og jeg er mindre aktiv nå pga bekkenløsning og kvalme.
Så må jeg jo si at du har holdt på veeeeeldig kort tid. Du må la kroppen din få omstille seg. Men uten at kroppen din har tilgang til nok fett i kosten, vil det ta lenger tid for den å omstille seg til å forbrenne det opplagrede fettet i kroppen. Sett deg inn i hvordan insulinet virker i kroppen og hva som får insulinet til å øke. Insulin er fettlagringshormon nr.1 og når fettceller er opptatte med å lagre fett, er døren lukket for uttak av fett.
Lykke til videre!
|