|
Sv: Overgangsalderens virkning på vekten
Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.
Jeg er hverken ung eller sikker. Det er derfor jeg spør. Jeg er 38 år og har bare lest litt om det, men ikke akkurat i forbindelse med vektproblematikk. Jeg har fått med meg at det lettere legger seg fett midt på kroppen enn mer typisk hofte og lår. Noe jeg tror har med testesteron å gjøre. Vil man ikke naturlig spise mindre hvis stofskiftet senkes da? Må man liksom gå opp i vekt?
Godt spørsmål! Jeg så nettopp alle videoene (10 x 10 minutt gary taube why we get fat) - og der kom temaet opp. (Anbefaler de virkelig - her er linken om du er interessert, overgangsalderen tror jeg var i nr 7 eller 8).
Gary Taube snakker nemlig om at mangel på østrogen gjør det vanskeligere for fettet og forlate fettcellene.
Fett lagres i fettceller som triglyserider, men må gjøres om til fettsyrer for å komme gjennom fettcellemembranen (både ut og inn).
Enzymet (lipase) som må til for å gjøre triglyserider til fettsyrer så det kan komme utav fettcellen (lipolyse) blir undertrykt ved reduksjon av østrogen i kroppen.
(Forenklet og forhåpentligvis noenlunde korrekt sitert etter Gary Taube )
I tillegg fant jeg dette på en webside etter å ha søkt på enzymet som gjør det mulig å få fett inn i fettcellen:
The researchers found that an enzyme that breaks down fat into its separate components for uptake by fat cells--adipose tissue lipoprotein lipase (AT-LPL)--was more active in postmenopausal women compared with perimenopausal women. The study also showed that postmenopausal women had reduced lipolysis, the process by which stored fat is released from fat cells. In the buttocks, the amount of lipolysis was cut by 75% in postmenopausal women compared with perimenopausal women.
Dette bringer jo fram ett nytt tema - nemlig tilskudd av østrogen eller ikke under/etter overgangsalderen... 
Et kosthold lavt på karbohydrater vil også bedre situasjonen - siden insulin fremmer fettlagrings-enzymet og undertrykker fett-forløsningsenzymet, men denne effekten vil nok være større før overgangsalderen enn etterpå 
|