|
Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...
Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.
Bare inkludert meg selv, og i aller nærmeste familie- og vennekrets kan jeg nevne at vi har blitt kvitt astma og allergier, fibromyalgi, epilepsi, ADHD, migrene, Crohns, depresjoner, barnløshet, diabetes 2 og hjerterytmeforststyrrelser.
Jeg kan legge til PCOS. Hvis jeg spiser et vanlig høykarbokosthold får jeg ikke mensen. Og alle disse sykdommene kommer vanligvis fra høykarbokosthold som man har blitt fôret med siden man var barn. Slik var det i mitt tilfelle. Hvorfor skal ikke jeg da gi barna mine SUNN mat? Jeg blir litt provosert av de som mener at barna godt kan få en yoghurt med sukker i. Det er tusen ganger bedre å gi dem en naturell yoghurt, putte oppi litt bær og malte nøtter..vips, så har man et sunt lite måltid. Og hva er vel bedre enn det? Hvorfor MÅ det være sukker til stede for at man skal kose seg? Det er en holdning vi har lært av våre bestemødre som alltid må dra fram kaker og is hver bidige gang noen finner på å sette foten innenfor døra deres...
Barnehagen vår er nok dessverre ikke sukkerfri. Men de lager all maten selv, og bruker økologiske matvarer. De lager også varmmat hver dag, mye supper, hvilket betyr at barna får i seg mye grønnsaker.
Klokken 3 serverer de rundstykker eller knekkebrød, greit nok. Men hvorfor MÅ de ha brunost/syltetøy på...tror jeg skal høre med mannen om han kan ta opp det på foreldremøte i morgen, men han brenner ikke like mye for det som jeg.
Uansett så tenker jeg at det vi gjør her hjemme er det viktigste. Det kostholdet de lærer her, er det de tar med seg når de flytter hjemmefra. Det sier vel litt at da jeg flyttet hjemmefra, lagde jeg pastagugge første dag, kylling med pomfri andre dag og lapskaus fra boks tredje dag. Og slik gikk dagene...
|