Vis enkelt innlegg
Gammel 15-03-11, 22:32   #10
Ildern
Medlem

Ildern sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Alder: 44
Ildern er på en erverdig vei

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

* Planlegger måltidene dine lang tid i forveien
Ja, det gjør jeg. Handler stort 2 ganger i mnd så da må det planlegges. Planlegger en uke fremover sånn så jeg vet hva som jeg skal ta ut av frysen og hvilke grønnsaker som evt skal kjøpes på vei hjem. Planlegger også etter hvilke aktiviteter som skal gjøres. Heavy mat til mye fysisk aktivitet er ikke bra. God planlegging kaller jeg det.

* Er mer opptatt av nærings- og kalloriinnholdet i maten du spiser enn smaken og gleden av å spise den
Tenker selvfølgelig på at maten skal være sunn og være mettende en god stund, og ikke bare vomfyll der og da.

* Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt
Har det bedre med meg selv når jeg spiser mat enn når det går i grandis og pommes frites hvertfall.

* Har kuttet ut å spise mat du tidligere hadde glede av fordi du ønsker å spise den «riktige» maten
Har kuttet ut mye mat, ja, men det er ikke verre enn at jeg har glede av mye av den maten jeg spiser nå.

* Din begrensede meny vanskeliggjør muligheten for å spise sammen med venner og familie
Jeg spiser det jeg får servert, men gjerne mindre av den, eller så er jeg litt strengere ellers på dagen.

* Får skyldfølelse hvis du gjør et unntak fra reglene dine
Trykker jeg mye "drit" inn i kjeften så har jeg det ikke akkurat godt med meg selv. Er ikke det vanlig da?

* Er i harmoni med deg selv og føler du at du har full kontroll over spisevanene dine, til tross for punktene nevnt ovenfor
Har det stort sett bra med meg selv. Ikke 100 % kontroll til alle tider, men skitt au..

Jeg ønsker selvfølgelig å bli sunnere og "renere" som du sier, men ser ikke helt problemet med det.
Det er også en stor forskjell på å ha ortoreksi og på å være litt mer bevisst på hva man spiser. Syns jeg..

Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat