|
Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...
Vi hadde pølser i barnehagen på bursdagene, vi! Ja, og krone, seff. Haha, jeg satt og tenkte lenge her, for jeg kan ikke huske at det var noen kaker. Spurte mamma om det, og hun sa at nei, de var enige om at kaker fikk man jo uansett hjemme når bursdagen skulle feires.
På barne- og ungdomsskolen så gjorde vi det bare sånn at når noen hadde bursdag så lagde alle de andre krone, og så skøv vi pultene sammen og hadde en litt lenger felleslunsj. Uansett så kommer jeg fra en kjempeliten bygd, og i klassa mi var det bare tolv stykker. Ikke store ungeflokken på barnehagen heller.
Jeg var dessverre julibarn, så jeg og en annen under samme skjebne fikk sutra oss til å ha vår "bursdagslunsj" første uka i skoleåret ... først i tredje klasse. Dårlig gjort! 
Ellers kjenner jeg meg igjen i det Frøy sier om festmat. Godteri var overhodet ikke hverdagslig. På lørdagen fikk vi små tupperware-bokser med pottis i, og knekt noen melkesjokolade- eller firkløverruter over (salt og søtt ), eventuelt peanøtter, og et glass brus. Det var liksom noe spesielt og unntaksvis med godteri på den tiden, og langt fra noen fri flyt. Lommepenger begynte jeg ikke å få før i sjette klasse, og året etter begynte jeg å røyke ... Så jeg har liksom aldri lagt til meg den godterivanen, egentlig.
Og jeg vet for egen del at dersom jeg får barn, så må jeg finne en slags gyllen middelvei, men samtidig være ganske målretta i forhold til kosthold. Mine gener er ikke til å kødde med!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|