|
Sv: Lavkarbo og amming
Du kan prøve deg litt fram. Prøv å øke proteininntaket og fettinntaket ditt helt fra morningen av. Jeg tror du rett og slett får altfor lite fett og proteiner i forhold til at du ammer. Da vil kroppen kreve påfyll av noe, og det blir gjerne det som får blodsukkeret til å stige raskt. Jeg er ikke redd for å spise sjelden, men det må være fordi jeg alt har gitt kroppen min det den trenger. Men det må du bare kjenne på selv. Noen trives med tette måltider, andre med å spise sjelden.
Da jeg ammet sist startet jeg dagen med en shake av (usøtet)juice ca 1,5 dl. ca 100 g frukt eller bær, 3 store ss proteinpulver, 2 egg, og 1 dl fett (Udos choise, cocosa og oliveolje) Da trengte jeg ikke mer ernæring før i to-tia på dagen og jeg holdt meg stabil uten søthunger. Vekta krøp fort ned helt av seg selv.
Nå er jeg gravid og jeg starter arbeidsagene med dette:
50 g usaltet smør, 50 g saltet smør, 2 dl kokende vann. Dette lar jeg stå til smøret har smeltet, da har jeg i to-tre egg og 1 toppet ss kakao og kjører det sammen med stavmikser. Nå er det blitt så kaldt at jeg kan ha i 30 g cocosa uten at den tar skade. Ny runde med stavmikseren. Av og til har jeg i to ss Chia-frø, men det er egentlig bare for å få litt mer fiber og karbo hvis jeg føler at jeg trenger det. Føler jeg at jeg trenger mer protein, har jeg i en ss proteinpulver.
Dette deler jeg i tre porsjoner. Den ene drikker jeg til frokost, den neste i ti-pausen på jobben, og den siste til lunsj. Da klarer jeg å holde meg vekk fra kakene på pauserommet, og jeg har energi nok til å gjennomføre dagen uten problemer.
Når jeg ikke skal på jobb så blir frokosten gjerne en biff med smør/fløtesaus og grønnsaker. Eller egg og bacon med grønnsaker til. Men da merker jeg at det blir for lite fett så kakaoen må jeg ha litt senere da.
|