Opprinnelig lagt inn av Chumpsy
hei, meg igjen.. sorry for mas... men starter opp imorgen med kuren....
så en del spørsmål:
1.melk har karbs - kan man drikke dette bare man holder grensa?
2. yoghurt/ kesam, er det ok?
3. man kan spise det meste bare man holder grensa? selv om det anbefales grønnsaker.. er ikke så glad i det... har aldri vært det. håper det kommer etterhvert.
4. gulrot??? er det så ille å spise det? har hørt at det har høy GI... eller har det ingen betydning... gulrot er ganske ok....
5 la oss si at man beregner "feil" og kommer litt over 15 gram karbs.. går man da ut av ketose??? og hvor lang tid vil det evt ta før man kommer inn igjen?
6. jeg har pleid å gå en tur før frokost, ca 1 time, 5 ganger i uka... orker jeg dette nå? hører man blir litt trøtt av for lite karbs.
- har det noen betydning når på dagen man trener når man er i ketose??
ble en del spørsmål... kommer sikkert mere.. takk for at dere tar dere tid for å svare.
Du Chumpsy, du Chumpsy!
Ja, du har sannelig mange spørsmål! Jeg har igrunnen bare ett til deg; har du virkelig lest boken?
Som Aline skriver:"det meste du lurer på burde stå i den ",- og det gjør det!
Dette forumet har mange forskjellige lavkarbodietter, så det kan være vanskelig for en nybegynner å orientere seg. Det er derfor ekstra viktig at du leser boken grundig.
Under ketolysekuren skal du , som du vet, ha 15 g karbohydrater daglig,- og det meste av dem skal komme fra grønnsaker! Dette vil komme enda tydeligere frem i den nye boken til Torkil. Bruk tabellen i boken og de du har fått henvist her og se på innholdsfortegnelsen på matvarene du kjøper , så får du fort innblikk i hva som svarer seg å spise/drikke. Forslaget til ukemeny, som står i boken, er også en god pekepinn for hvordan en som er usikker kan legge opp en plan. Bruk den til å begynne med! Du vil fort finne ut at melk, youghurt og kesam har mer karbohydrater enn f.eks fløte og rømme. At salat, agurk, blomkål og brokkoli har laver karbohydratinnhold enn gulrøtter.
Spis varierte grønnsaker (litt gulrøtter er OK) og la det utgjøre mesteparten av karbohydratene. Selv bruker jeg ca 8-10 g karbohydrater til grønnsaker. Boken inneholder også gode oppskrifter på "potetmoserstatning" og "ertestuingerstatning" laget av bla.blomkål og brokkoli. Det kan være en god løsning for deg til å venne deg til grønnsaker.
Les linken Aline henviser til om ketose. Den forklarer alt som er verd å vite.
Flott at du trener en time 5 dager i uke. Før forkost er helt OK. Da får du tidlig fart på forbrenningen. De første dagene, før du er kommet i ketose, kan du føle deg litt utilpass, men det går over. Kjenn etter hvor mye du tåler,- det er veldig individuellt.
Igjen ,- lykke til Chumpsy!
Psst, psst, kopierte dette fra www.ketolyse.no:
"Ketolysekurs Kristiansand
Kursene holdes på Clarion Hotel Ernst, sentralt i Kristiansand.
Kurset går over fire kvelder som vil være følgende: 23/8 , 6/9 , 27/9 18/10
Kurstidspunkt 18.00 til ca 19.00 ( det kan være vi bruker litt mere tid, spesiellt første kurskveld )
Kurset består av veiing ( frivillig) foredrag og mulighet for spørsmål og utveksling av erfaringer.
Det er viktig med telefonnummer på bestillingen, helst mobiltelefonnummer, da det gir mulighet for SMS for beskjeder."
Dette er jo kjempeflott for deg som bor i Kristiansand!
Sist redigert av Gamla : 31-07-05 kl 12:15.
|