|
Sv: Kalorier
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Jeg tror ikke Greddy og jeg er uenige i det hele tatt - vi har bare litt forskjellig ståsted 
Jeg skjønner faktisk også hva du sier med at en kalori er en kalori uansett sammensetning av næringsstoffer inntatt.
Men jeg vil gjerne at du forklarer hvorfor noen ikke går ned i vekt med 1400 kcal på Grete Roede kost, mens man gjør det på lavkarbo-kost. Samme aktivitetsnivå. Jeg vet at det er mindre insulin på lavkarbo og at fettforbrenning skjer raskere og i større grad, men utifra din teori om at en kalori er en kalori, hva mener du skjer i kroppen som gjør at man da har større forbruk enn på GR kosthold? Du nevner temperatur-økning som en forklaring på økt forbruk, men hva er bakgrunnen for at temperaturen øker med lavkarbo?
min teori er jo hvis:
Eenergi(t) = Qinn(t) (energi inn) - Qut(t) (energi ut)
hvor Qut(t)= BMR + aktivitet forbruk
Qinn = matinntak
Og hvis E(t) minker når Qinn(t) minker så vil BMR synke (antakelser), fordi cellene går i sparemodus. BMR er faktisk den største andel av Qut(t). Aktivitet utgjør i beste tilfelle 20% av Qut(t).
Drar frem denne formelen igjen:
Energi(t) = masse(t)*Cp*Temperatur(t)
Hvis man la være å senke E(t) så vil ikke BMR minkes. (antakelser)
Uten insulin men med glukagon istedenfor, kan ikke massen økes. (Fastsatt)
glukagon vil minke masse(t) samtidig som temperatur(t) gå opp, og E(t) vil opprettholdes slik at BMR ikke synkes ned. Men alikevel har vi klart å redusere massen(t). Hvorfor det? Er det fordi vi har låst oss inn med tanken: at energi(t) kan bare komme i fastform som fett? kanskje det.
eksempel: (Benyttet runde tall for enkel matte)
3600KJ = 100[kg]* 1 [Kj/ kg*K] (tilfeldig tall tatt ut fra hodet)* 36[C]
3600KJ = 97[kg]* 1 [Kj/ kg*K] (tilfeldig tall tatt ut fra hodet)* 37[C]
3600/37 ( 37 som er den nye temperaturen) = 97,3 kg
wow gått ned 3kg! ved kroppstemperatur økning på 1C grad! Men fortsatt innholder kroppen 3600kJ.
Husk: kroppen utstråler energi 24/7!
Edit: rettet på energibalansen, hadde Qut - Qinn, skal være motsatt.

Sist redigert av Greddy : 12-03-11 kl 15:51.
|