|
Sv: Hva skal man spørre legen om?
Opprinnelig lagt inn av Milla123, her.
- Jeg opplever mye øresus. Det kan være alt fra et par sekunder, til timer til dager.
- Jeg fryser mye, er alltid kald, men det er som regel på fingre - nesen - føtter. Genrell også kald i kroppen.
- Har mye hår i ansiktet, på magen og bryst som plager meg.
- Menstrasjonen min er kraftig og medfører store smerter. Det er så ille at jeg må ha 1000mg paracet per 4 time for å kunne fungere nogenlunde normalt. Jeg har vært hos gynekolog som fant cyster på livmoren, men disse var ikke grunn til engstelse der og da, det er flere år siden og jeg skal tilbake nå.
Kjenner igjen noe av symptomene, og det er absolutt lurt å sjekke opp dette!
Når det gjelder hårveksten, så tenker jeg umiddelbart på PCOS. Det er det skrevet masse bra om her, se om du kan kjenne igjen noe mer.
Kraftige menssmerter kan være flere ting. På PCOS-forumet her ser jeg at mange knytter det til PCOS. Andre tilstander kan bl.a. være endometriose.
Foreslår at du leser dr. Sofie Hexebergs "Frisk med lavkarbo". Hun skriver bl.a. om PCOS, og tar grundig opp hvilke blodprøvesvar man kan vente å finne med en slik tilstand.
Utover det foreslår jeg å fortelle legen at du ønsker å bli utredet for de sterke menstruasjonssmertene, noe som i tillegg til blodprøver innebærer en liten operasjon (laparoskopi). Og at du lurer på om du kan ha hormonell ubalanse/PCOS, og ønsker å bli utredet for dette. Det innebærer en lang rekke blodprøver. Ville også ha testet vitminer og mineraler, spesielt D-vitamin og magnesium, samt tatt en glukosebelastningstest.
Det er det jeg kan komme på Lykke til hos legen!