|
Sv: Kalorier
Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.
Karbohydrater er etter min oppfatning en betegnelse som omfatter stivelse, naturlige sukkerarter og vanlig sukker.
Når kroppen trenger energi raskt foretrekker den å forbrenne karbohydrater, sukker forbrennes raskest. Det gir rask tilførsel til cellene, men energien varer ikke lenge.
Karbohydrater påvirker blodsukkeret. Om vi spiser mer enn kroppen klarer å forbruke vil blodsukkeret stige og det blir pumpet ut insulin for å senke blodsukkeret til et lavere nivå som hjernen kan tolerere og fungere på. Overskuddet vil da av insulinet bli transportert til fettlagrene.
Er man tom for karbohydrater vil kroppen nyttegjøre seg av energien den kan hente fra fett. Om dette skjer automatisk fra fettlagrene i kroppen eller om den nyttiggjør seg av fettet man inntar i form av næring, er jeg usikker på...
Dette er basert på hva jeg har lest meg til og jeg vil presisere at jeg ikke har formalkompetanse på området.
Jeg vet - synes bare diskusjonen er viktig og interessant!
Jeg gjetter at kroppen først benytter seg av inntatt fett fordi det er "lettere" enn å ta av lagret kroppsfett... noen som har kilder på dette? Må lese litt mer i Bedre uten brød og se hva jeg finner der tror jeg 
|