|
Re: "Nå kommer karbo-kuren..."
Nå skriver jeg dette innlegget med forbehold om at jeg kan ta feil, så vennligst rett meg om dere ser noe som er feil; Aller helst med lenker til mer informasjon, om mulig. Det er den eneste måten jeg kan lære på. 
Mitt favoritt-sitat fra denne artikkelen:
Lise von Krogh understreker at det viktigste hvis du vil slanke deg, er å finne en diett som passer for deg slik at du faktisk klarer å redusere energiinntaket.
Dette er det mest fornuftige jeg har hørt fra noen som prøver å fronte en diett. Vi vet jo at hverken lavkarbo, høykarbo, offentlige kostholdsråd, pulverkurer eller hva det skulle være, funker for alle. Det er alltid noen det ikke fungerer for; I større eller mindre grad.
Før jeg skriver resten av innlegget, så vil jeg påpeke at dem visstnok mener at man skal spise "høykarbo" i form av "resistent stivelse" (altså kostfiber). Og dermed anbefaler dem matvarer som inneholder slik stivelse, ukritisk til hvilke andre (raske) karbohydrater slik mat inneholder.
Så var det mine kommentarer til "påståtte effekter" da.
krymper fettceller, særlig over magen.
Javel? Mine fettceller rundt magen kom dit nettopp pga. høykarbo-diett...
stimulerer fettforbrenningen.
Såvidt jeg har forstått det: Når man spiser masse karbohydrater så stiger jo blodsukkeret. Ikke fult så raskt med trege karbohydrater som med raske; Men "alle" karbohydratene blir gjort om til glukose. Spiser man en hel haug så vil jo da blodsukkeret stige; Hvilket resulterer i insulin-utskillelse. Hvordan kan fettlagringshormonet insulin føre til økt fettforbrenning?
øker muskelmassen.
Har ikke lest noen plass at karbohydrater brukes til å bygge muskler? Trodde det var proteiner jeg..
demper suget etter noe godt.
Når man konstant trapper innpå "godsaker", så vil nødvendigvis suget forsvinne midlertidig. Det sier seg selv.
gir mer varig metthetsfølelse.
Hæ?
kontrollerer blodsukkeret.
Blodsukkerstigning er vel forsåvidt en form for blodsukkerkontroll det og, går jeg ut ifra.. så ikke direkte feil?
reduserer kolesterolet og triglyseridene i blodet.
Men hva med forholdet mellom "snillt" og "slemt" kolestorol?