Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-11, 01:41   #113
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Er det logisk, sett i et evolusjonært perspektiv for pattedyr, at opphav og avkom skal ha forskjellig kosthold etter at ammeperioden er over?

Finnes det eventuelt eksempler fra faunaen at noen pattedyr har innrettet seg slik?
-

Hva med katteslekta? Eller isbjørn. De dier, og er definitivt karnivore etter ammeperioden.
Hvordan er melken til andre pattedyr sammensatt, noen som vet? Samt hvor lenge ammeperioden varer?

Det er slett ikke gitt at sammensetningen av morsmelk skal gi en indikasjon for hva som er optimalt kosthold for et menneskebarn etter endt ammeperiode. Derimot kan det tenkes at melken har en gitt sammensetning som kompenserer for en mangel i kostholdet forøvrig - altså, det som er lett tilgjengelig i morsmelk trenger ikke være i maten ellers.

Hvis karbohydrater er gunstig for hurtig vekst - jeg mener å ha lest at insulin er et veksthormon også - og i en del urbefolkningen ammer man vel gjerne til to-treårsalder? Iallfall gjennom den sterkeste vekstperioden. Hjernens utvikling er også enorm de første årene. Jeg synser nå, skal ikke ende opp på noen konklusjon, men det kan hende at barn etter "naturlig"/"steinaldersk" ammeperiode ikke trenger all verden med karbohydrater. Opp til en viss alder (tre år?) kan jeg tenke meg at et visst innhold av lav-GI karbohydrater kan kompensere for manglende amming, for dem som ikke ammes så lenge.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat