|
Forskjeller
Ja, når det gjelder såå ekstreme kosthold så er det stor forskjell på folk. Jeg for min del tåler mye fett... gjerne mer enn normalt. Men jeg tåler lite karbohydrater. Sånne ting vil variere fra person til person. I tillegg er det forskjell på hvilke matvarer vi tåler og ikke tåler.
Men når det er sagt så synes jeg at det blir veldig idealistisk å si at "alle er forskjellige og trenger derfor sin egen diett". Til en viss grad blir jo dette riktig, men hvis du bruker påstanden til å forsvare en diett med lite kalorier, mye karbohydrater og lite fett (som jo "fungerer" for noen) så har det lite for seg. Kroppens basale biokjemi er tross alt den samme uansett om vi er eskimoer eller indere, vi er alle av samme rase. Om vi har arvet litt insulinresisten og sånn småtteri fra våre foreldre... og besteforeldre... så tror jeg fortsatt at det vil være lurt å kutte ned på karbohydrater i forhold til det som er anbefalt av norske ernæringseksperter.
...men jeg føyer meg inn i rekken og anbefaler å spise en del grønnsaker. De er gode kilder til vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre fytonæringsstoffer. I tillegg gir det fin variasjon i kostholdet.
...til slutt en artig opplysning. Forskere har funnet ut at fostere arver insulinresistens fra moren, selv før de er født, og eggcellene til disse fosterne igjen har også begynt å utvikle insulinresistens. Spesielt.