Vis enkelt innlegg
Gammel 27-07-05, 22:43   #11
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Oisann - her var man kategoriske igjen ! (OBS varsel - springende og rotete innlegg følger).

Litt av cluet med å spise nok karber/grønnsaker beskrev vår kjære dr. Torkil ganske godt (på bakgrunn av diverse forskningsresultater han har referert til tidligere):

Opprinnelig lagt inn av Torkil

.......ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundreder forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymene utgjør den kjemiske " fabrikk" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker forå skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.

....... for en god del av oss funker det slik at vi tar mer av om vi spiser grønnsaker enn om vi IKKE gjør det. For min egen del trenger kroppen min grønnsaker, - MEN

.....når det gjelder kosthold nytter det ikke å være kategorisk og si at man har den eneste løsningen. For det finnes ingen fasit. Alle mennesker er forskjellige og vi har unike kroppen som tåler/takler forksjellige ting.

Det er mange som mener at det er like greitt å spise piller for å få i seg det man trenger av mineraler/vitaminer etc. Og til en viss grad er det OK med tilskudd. Men det er mer med maten enn næringsinnhold - smak, tekstur.

At eskimoer er tilvennet en annen type kosthold kommer av arv og miljø. Tror de fleste av oss ville blitt direkte syke om vi gikk direkte over til "eskimokosthold". Kroppene vår er ikke utviklet for å takle det. Må nok en del tilvenning til - man tar man tiden til hjelp kan man venne seg til det utroligste. Om det er noe mål i seg selv å leve på selkjøtt & fisk. (Jeg har smakt sel - det er IKKE særlig godt !)

Tror svensken dere sikter til er Sten Sture Skaldeman (nic Ssskaldeman) som er medlem her inne. Han er sunn & frisk og har tatt av masse på sin diett. I september nummeret kommer en artikkel om hans kosthold. For noen funker dette. For andre funker det ikke.....

Vi må alle finne vår egen måte !

For å svare på opprinnelig spørsmål - til Pianoman.
Det har ikke noe for seg å spise mindre enn 15 karber. Det vil slite hardt på kroppen din (se ovenfor) og det er ikke på noen måte bevist at man tar av mer ved å spise mindre (snarere tvert i mot, - det er derfor Atkins økte grensen fra omkring 5 til 8 og videre til 20).

Er kaloritelling en ide i kombinasjon med lavkarbo ? Joda, det har absolutt noe for seg, men kun om det ikke har noen virking å kun kutte karber. Dvs om vekttapet ditt stanser opp og du har prøvd alt annet. Lager du egne versjoner av diettene/programmene kan det være at de ikke virker slik de er ment å funke. Atkins og Ketolyse + Lindberg er satt sammen slik de er fordi det har vist seg å være kombinasjoner som funker for flere - ikke bare en eller to. (Atkins hadde erfaring fra 70000 pasienter som grunnlag for oppdateringer og oppgraderinger av dietten. Han sier at det optimale kaloriinntak er 10-12 ganger vekten di i pund pr dag i kalorier). Jeg MÅ se på kalorier også jeg, passe på at jeg ikke går helt over alle grenser. Men jeg ville aldri begynne å bruke lettprodukter og spise mer karber for å få færre kalorier. Det er det at vi spiser færre karber som gjør at vi tåler flere kalorier jo !! Atkins lavfett funker heller ikke sier Atkins klart og tydelig. Med mindre du ikke spiser vanittige mengder ost, rømme etc, har kalorimengden du sparer ved å spise lettprodukter ikke noen innvirkning så lenge du spiser lavkarbo. Alt du har lært om kalorier og forbrenning blir satt til side når du går på lavkarbokost. Kroppen trenger fett for å forbrenne fett ...... Du må prøve deg frem for å se hva som passer best for din kropp. Hvorfor skal du telle kalorier forresten ?? Er det noen spesiell grunn til at du tenker på det ?

Som tidligere nevnt: De fleste av oss her inne er det slik at vi allerede HAR prøvd kaloritelling, - kun kaloritelling - uten at det har hjulpet oss å ta av. (Mulig fordi man må så lavt ned i kalorier at man er sulten hele tiden, noe man ikke er med lavkarbo). Først når vi begynner å se på karbene skjer det noe. Det kan også være medisinske årsaker til at karbotelling funker bedre for mange, - bl.a . PCOS, diverse allergier etc. For mange er grunne til at de legger på seg/har lagt på seg at de spiser ting kroppen ikke tåler.

For min del har jeg aldri forstått ha som er så sunt med sukker, raffinert hvitt mel og ris - og ferdigmat. Min eneste last er pasta - og det spiser jeg kun en gang eller to i året - noe jeg "betaler" for i form av kraftig ubehag og vektoppgang etterpå.

Konklusjonen min er er altså at det ikke finnes noen fasit med hva som er rett og galt. Fordi vi er unike og har kropper som reagerer forskjellig på forskjellig mat.

Beklager at dette ble rotete, men det var mange tanker som ville ut på en gang. Håper det ga en viss mening....