|
Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Grunnen er vel åpenbar? Det er ikke sunt. Men, det kommer an på hva du mener med i ny og ne. For et barn i barnehage eller småskolen kan det lett bli mellom 25 og 50 bursdager i året, litt avhengig av klasseoppbygging, åpne skoler, størrelse på barnehageavdeling etc. Min erfaring er at det er minimum 25 bursdager i året for et barn i småskolen.
Når man går på skolen har man ca 14 ukers ferie i året. Det blir 98 dager.
Da er det igjen 38 lørdager hvor det ikke er ferie i tillegg.
Mange må legge til en god del "sukkerdager" i tillegg, som f.eks. besøk hos besteforeldre, tanter og onkler, besøk i svømmehall (tydeligvis), sykedager (mange fôrer barna med sukker når de er syke, antakelig fordi de syns synd på dem). Listen kan gjøres mye lengre, men la oss allikevel holde disse dagene utenom regnskapet. Vi sitter da igjen med (konservativt regnet):
25 + 98 + 38 = 161 dager.
Det er ikke veldig langt fra annenhver dag i gjennomsnitt. Og dette gjelder foreldre som er bevisste på å ikke gi barna unødvendig mye sukker utenom lørdager, bursdager og ferier. Tenk på alle de andre...
-
Regnestykke ditt er av interesse- det må jeg si. Men kan slå av den myten med 25 bursdager i året, i min datters klasse er de 17, hvor av 9 stk er jenter.. Så da er det 9 bursdager i året. Små gutta mine er 1 & 2 år de er ikke i noen bursdager enda. De ungene blir feiret i barnehagen - hvor de i allefall her i bygda er VELDIG nøye på å spise sunt. Så det blir ikke servert kake!
Ei heller sukker holdige ting på maten.
Hos besteforelderen sine er dem ikke så ofte. Men ja det hender det vanker en liten is, kjeks eller noe kake. 2 av 3 onkler/tanter bor fortsatt hjemme. Og går inn under besøk hos besteforeldre.
Det er som sagt greit å være bevisst og ta grep for å forhindre at de blir overvektige. Men jeg velger å tro - å har så langt ikke fått noe påpek hverken fra helsestasjon, fastlege eller andre instanser om at vi gir ungene våre feil mat! Så jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet. Når de er så små skal de ei heller leve under det "syke" slankepresset som blir trøkket ned over ørene på alle ungdommer/voksne!
Alle får se an sine egne unger, vurdere ut i fra det hva man vil gi dem.