Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-11, 12:23   #55
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Grunnen er vel åpenbar? Det er ikke sunt. Men, det kommer an på hva du mener med i ny og ne. For et barn i barnehage eller småskolen kan det lett bli mellom 25 og 50 bursdager i året, litt avhengig av klasseoppbygging, åpne skoler, størrelse på barnehageavdeling etc. Min erfaring er at det er minimum 25 bursdager i året for et barn i småskolen.

Når man går på skolen har man ca 14 ukers ferie i året. Det blir 98 dager.

Da er det igjen 38 lørdager hvor det ikke er ferie i tillegg.

Mange må legge til en god del "sukkerdager" i tillegg, som f.eks. besøk hos besteforeldre, tanter og onkler, besøk i svømmehall (tydeligvis), sykedager (mange fôrer barna med sukker når de er syke, antakelig fordi de syns synd på dem). Listen kan gjøres mye lengre, men la oss allikevel holde disse dagene utenom regnskapet. Vi sitter da igjen med (konservativt regnet):

25 + 98 + 38 = 161 dager.

Det er ikke veldig langt fra annenhver dag i gjennomsnitt. Og dette gjelder foreldre som er bevisste på å ikke gi barna unødvendig mye sukker utenom lørdager, bursdager og ferier. Tenk på alle de andre...

-

Kula, nå må du gi deg!!!!!
Er du bare ute etter å kverulere, eller?
Jeg er enig i at man skal være bevisst kostholdet til barn, men her setter du opp et sykt latterlig regnestykke hvor du viser at vi som faktisk er bevisste alikevel dytter i ungene våre sukker minst annenhver dag.
Kanskje bedre å la være å få barn siden man uansett ikke kan gi et godt nok kosthold til dem? Og hvis man er så uheldig at man har havnet i uløkka, så bør man holde barna inne så de ikke blir utsatt for denne sukkerbølgen som skyller over dem. De blir jo uansett en del av denne enorme fedmebølgen som skyller over oss.

Og jeg tror forresten du tar kraftig feil om du mener at bevegelse er mindre viktig enn kosthold. Hois barn tror jeg faktisk at et bollespisende barn som løper i skogen og leker er mye friskere enn et karbofritt barn som spiller data hele dagen.

Nei, deg klarer jeg bare ikke ta seriøst mer.

Og til innlegget til trådstarter, det jeg reagerer på er alle insuinasjonene om et dårlkig kosthold basert på en observasjon. Ikke at barna ikke har godt av denne type snop etter trening.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat