|
Sv: Marengs?
Det satt veldig langt inne for meg å prøve å lage marengs kake, for jeg er ikke glad i kunstig søtningsstoff. Så fant jeg Nannahs Pavlova kake og i og med at hun har så mange fantastiske oppskrifter så tenkte jeg at jeg fikk prøve. Jeg har alltid bakt Pavlova før, så det var fantastisk å finne en lavkarbo variant.
Jeg ble kjempefornøyd, den kaka har blitt til favoritt festkaka i vår familie. De som ikke spiser LCHF forsyner seg flere ganger også.
Jeg tror nok ikke jeg hadde klart å spise marengsen bar, men med fyllet på fungerer det fint.
Jeg greier ikke å finne igjen oppskriften her inne, men jeg har jo skrevet den opp da!
Pavlova
4 eggehviter
175 gr sukrin (Jeg bruker mindre, trenger ikke så mye søtsmak)
1/4 ts salt
1 ts JBK
1 ts bringebær eddik (Jeg bruker vanlig eddik)
Dekk en bakeplate med bakepapir, tegn en sirkel på ca 25 cm i diameter. (Jeg lager ofte to små i stedet) Pisk eggehviter og sukrin i 10 min på middels hastighet. Ha i resten og la maskinen gå i 5 min til. Fordel massen utover bakepapiret, det skal bli omtrent 3 cm høyt. (Jeg liker kaka best når det ikke er så tykt lag marengs)Kan være lurt å lage en liten høyere kant ytterst for å holde kremen på plass.
Stek marengsen i 50 min på 150 grader. Slå av ovnen og sett en sleiv i døråpningen slik at det blir litt lufting. La kaka stå til den blir kald.
Pisk krem og bre over kaka, like før servering. Dryss bær over kaka.
Jeg pleier ofte å servere med sjokolade saus ved siden av i en liten mugge. (smeltet mørk sjokolade med Cocosa med kokossmak)
Når jeg lager to mindre kaker oppbevarer jeg som regel den ene innpakket i aluminiumsfolie. Den holder seg i ukesvis hos meg i hvertfall. Kjempekjekt å ta frem ved behov og rask å fylle med fyll.
Håper det faller i smak
|