Vis enkelt innlegg
Gammel 05-03-11, 09:41   #39
Nemii
Medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsskravletråden til 30+

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Tror det kom av at jeg var superstressa i fjorvår, og da ble syreproduksjonen satt i gang noe sykt. Så det har vært masse halsbrann og etsing på spiserøret *sukk*

Dette er en teori jeg har hørt fra en terapeut jeg har hatt, og som jeg synes har god logikk - refluks skyldes i de fleste tilfeller for lite syre, magesekken kan ikke bli for sur. Lukkemuskelen som ligger mellom magesekken og spiserøret trigges av syre - altså har du nok syre, vil lukkemuskelen være stengt slik at det ikke skal komme syre opp i spiserøret.
Antacida, syrehemmende, vil kun legge seg som et lokk over syra, slik at symptomene hemmes, men problemet er der like fullt, i tillegg vil for lite syre gjøre nedbrytningen av proteiner fra mat utilstrekkelig, da syre er nødvendig for at enzymene i magesekken skal fungere.

Jeg har hatt tidvis halsbrann, ikke store problemer, men fikk syretabletter, som jeg skulle ta før mat, for å øke syreinnholdet i magesekken og dermed bedre nedbrytningen av proteiner (jeg har store problemer med matintoleranser)

Jeg noterte meg at ikke bare tålte jeg maten bedre med syretabletter, jeg hadde aldri (!) halsbrann lengre, aldri!

At lukkemusklene trigges av syre er, så vidt jeg vet allment akseptert, jeg konfronterte en gastrolege med dette faktum, og hvorfor antacida ble gitt istedet for syre, og fikk kun unnvikende svar, men så er det jo heller ingen hemmelighet at syrehemmende er storindustri - et av de mest solgte legemidler over disk.

Kan være verdt å prøve ut (i samarbeid med lege/terapeut som ser litt lengre enn sin egen legenesetipp)?

Håper uansett det ordner seg

Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat