|
Sv: Cesar Millan
I rest my case.
Det virker som om dere har bestemt dere, og ikke ønsker å høre på andre argumenter. Jeg føler meg angrepet fra alle kanter fordi jeg ikke ønsker å bruke tvang på hunder, jeg har prøvd å vise til nyere forskning, men det blir blankt avvist. Jeg sier jo ikke at det ikke virker! At du bruker tvang på din unghund er vel helt opp til deg! Om du ønsker å bruke hele deg for å tvinge han til å sitte mens du prater med noen - det er opp til deg. Jeg mener fremdeles det er unødvendig! En viss form for tvang bruker alle hundeeiere i og med at vi har hunden innesperret i huset og bruker bånd. Det er UNØDVENDIG tvang og ubehag jeg er imot. Enhver har nok ulike grenser for hva som er UNØDVENDIG. Min går langt før det Cæsar Millan driver med.
Og hvor jeg har sagt at det er OK å strømme hund i Norge? Jeg har sagt at det ikke er lov bortsett fra ved saueavvenning med godkjent instruktør. Jeg sier ikke at jeg syns det er OK? Jeg sier jo at det ikke er lov!!! Jeg overvar en slik seanse og valgte å ikke strømme min hund.
Rise barn er ytterpunkter? Det var da ikke uvanlig for kort tid siden! Det virker eter hensikten det også - du kan da ikke argumentere mot det? Men vi GJØR ikke det lenger fordi vi vet at det ikke er bra eller nødvendig. Er det så vanskelig å godta at det samme kan gjelde hundene våre? Uten at det er menneskeliggjøring av hunden. Vi er begge pattedyr og flokkdyr, læringsteoriens lover gjelder for både hunder og mennesker. Lær litt om klikkertrening - prinsippene er en fryd å bruke også på mennesker, de endrer adferd og liker det 
Menneskeliggjøring av hunden er mer å tillegge de egenskaper de ikke har - at de er utspekulerte, at de angrer, at de ligger i sengen sin og planlegger hvordan de skal overta lederskapet (satt på spissen), at de er sjalu f.eks. DET mener jeg er å menneskeliggjøre dem, for de har ikke disse egenskapene. De ser ikke forskjell på rett og galt (h*n VET jo det er galt å spise fra bordet) - de gjør det som lønner seg for dem (spiser fra bordet - det er jo mat). Straffer vi dem for å spise fra bordet så slutter de med det - ikke fordi de vet at det er galt, men for å unngå straff! Er straffen tilstrekkelig hard og godt timet så holder det med EN gang og hunden gjør ALDRI det igjen.
Men for å konkludere - jeg mener ikke at ikke metodene til Cæsar Millan ikke virker, jeg mener det er unødvendig maktbruk og at det er fullt mulig å bruke andre metoder. Jeg mener også at negative læringsmetoder har skadevirkninger på lang sikt, både for mennesker og dyr.
|