Hvor mye hud man får "til overs" og om man må fjerne den kirurgisk finnes det ikke noe fasit svar på. Er man ung (i 20 årene) er huden normalt ganske så elastisk og de fleste vil ikke ha noe problem med overflødig hud om man har tatt av 30-40 kg. Dess eldre man blir og dess fler kilo en tar av - og dess fortere man tar av - ja, dess vanskeligere er det for huden å trekke seg sammen igjen. Det er høyst individuelt og har i tillegg til alder, kosthold og trening mye med arv/gener å gjøre.
Jeg kjenner veldig mange som har tatt av opptil 50 kilo uten hudproblemer. Felles for disse er at de har tatt av sine kilo over tid og at de er forholdsvis unge mennesker (alle under 40). De jeg vet om som har hatt problemer er stort sett folk med større vekttap + at de har vært noen år eldre ......
Så kjenner jeg noen unge da da, som har fått "fettforkle" som må opereres bort. Har sett noen amerikanske probrammer hvor unge mennesker har fått masse løshud til overs. Disse har alle hatt større vekttap. Vi har hatt to stykker med fettforkle her inne også så vidt jeg husker. De har rapportert sine erfaringer med operasjon og har vært veldig fornøyde. (se HER og HER er linkene til disse trådene.
Selv har jeg tatt av 15 kg og det jeg sliter med nå er løs hud på mage, lår og armer. Uten at det er ikke så mye at det er vits i å operere. Men så er jeg snart 50 og venter ikke at huden min skal være så elastisk som "ung" hud.
Ikke ta sorgene på forskudd. Gjør det du kan for huden din innenfra og utenfra. Spis sunn god mat/masse grønnsaker, riktige oljer og fett, drikk masse vann. Bruk hampvott i dusjen eller tørrbørste etterpå. Smør deg med en god fuktighetskrem. Da blir huden glatt og smidig iallefall. Meningene er delte om det har noen innvirkning på løs hud, men huden blir garentert IKKE løsere av det ! (Jeg merker stor bedring når jeg er flink med kost og stell!)
Sist, men IKKE minst kommer viktigheten av å bevege seg, å være i aktivitet -å trene. Thula nevner pilates og jeg kan skrive under på at det er en fanstasisk flott treningsmetode som strammer og former. Å gå og sykle er også god trim. Man strammer/trimmer musklene som ligger under huden og det vil uansett SE mye bedre ut I tillegg øker blodsikulasjonen som medvirker til at huden beholder elastisiteten og trekker seg bedre sammen.
Lykke til videre !