|
Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?
Sitat:
Jeg har skjønt at leger må forholde seg til de retningslinjer som staten har gitt de (og det er bra, for ellers hadde de kunnet anbefale healing, forbønn, turer til Lourdes, årelating, demonutdrivelse osv), men leser de ikke ny forskning, både for og imot?
Tror nok de fleste leger holder seg oppdatert om ny forskning, men som du sier de har strenge retningslinjer for hva de kan anbefale/ikke anbefale. Dersom de går utover disse retningslinjene og "noe" skjer pasienten, kan de få problemer. Dessuten er problemet (i følge min lege) at det finnes ennå lite seriøs og ikke minst langvarig forskning på lavkarbo og dermed blir det ikke tatt inn i varmen av "anerkjente" kostholdsfolk. Tenk bare f.eks bare på den debatten som har vært rundt de nasjonale kostholdsrådene. Og bare for å ha sagt det, så er ikke nødvendigvis forskningen på lavkalori så mye bedre, men den er mer langvarig og har dermed mere kudos i forskningsmiljø osv.
Legen min fortalte meg hva jeg burde spise for å gå ned i vekt (typisk Grete Rode) og da jeg svarte at jammen sånn spiser ikke jeg for å gå ned i vekt. SÅ fortalte jeg han hva/hvordan jeg spiser og han bare nikket, smilte og sa fint. Dermed hadde han alt sitt på det tørre
Har også fått høre at det ikke er normalt å ikke spise sukker, alle spiser jo sukker. Da svarer jeg bare at så er jeg unormal da, men jeg er ihvertfall sunn
|