Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-11, 23:45   #38
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Veldig interessant det KarMa40 sier om at anbefalt dose i Norge er nok til å unngå sykdom, mens man i Sverige tenker optimale verdier.

Egentlig tenker jeg at det er to forhold som spiller inn

Det ene er hva som er formålet med tilskuddet, og i Norge er dette bare ikke dø av mangel.

Det andre er hvordan evidensbasert medisin som metode og målestokk, ser bort fra noen grunnleggende statistiske feilkilder.
Så du skal driver evidensbasert medisinsk forskning og skal finne nivå på inntak av D-vitamin.
Punkt en er å undersøke hva slags nivå folk faktisk har. Hvordan da ved å se på den største tilgjengelige databasen med d-vitamin målinger, statistiske blodprøve-verdier. Her kan du definere en periode og utvalg, ev område, pluss kjønn, alder, andre parametre å undersøke og gjøre noen antagelser som er sånn omtrent: mange mennesker tar blodprøver, noen av disse er friske, vi trekker fra alle som har diagnose tilknyttet prøve-takingen, eller klare patologier i andre prøver. Da har du en oversikt over typiske verdier som folk har i landet.

Samtidig ser du bort i fra følgende faktorer:
1) det er lite sol i dette landet, og enda mindre av typen som vil gi d-vitamin produksjon. Gjør du samme undersøkelse i et land med mer sol vil du få andre svar...
2) folk som tar blodprøve uten diagnose, har ofte en grunn til å ta blodprøve, feks å finne en diagnose. Hvis du kunne overtale de friskeste folka til å gi blodprøver og bruke disse, ville du kunne få helt andre svar.
3) Det er de sjukeste folka som tar blodprøver, dvs at hvis du undersøker blodprøvesvar, selv om du sorterer vekk diagnoser eller svar utenfor normalområdet, så er de tallene du står igjen med, trukket fra den sjukeste delen av de ikke påviselig syke.

Jeg har tatt og likt(!) statistikk. Som jeg bruker til å være skeptisk til alt, særlig norsk medisinsk forskning, har sikkert lært det fra Sonjas.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat