|
Sv: Cesar Millan
Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.
Jeg klarer også å lese det ut av noen av svarene her ja - at han er jo rolig og ikke aggressiv, derfor er det OK med en "dask" eller et "nøkk" i båndet, eller et spark i siden.
Jeg tenker med gru på hvis jeg var en plass hvor jeg ikke forsto hva noen sa - så skulle de slå meg/puffe meg/sparke meg hvis jeg ikke gjorde som de ville - men jeg skjønte jo ikke hva de ville. Tror jeg ville blitt ganske så apatisk etter hvert og ikke tørre gjøre stort... Selv om slag/puff/spark ikke var så veldig vondt, bare litt ubehagelig så ville det nok vært ganske så passiviserende. Det er det forskning viser - at negativ forsterkning/positiv straff virker passiviserende på individ som blir utsatt for det.
Jeg sliter litt med den der sammenlikningen mellom hunder og mennesker til stadighet jeg... såvidt jeg har sett bruker han dulting for å avbryte et mønster hunden er inne i - skape en avledning.
Jeg synes du har et litt naivt og menneskeliggjort syn på hunder... hvis man ikke kan røre ved de annet enn ved kos... da forstår jeg ikke helt hvordan man skal kommunisere med de siden vi ikke snakker samme språk. Hunder er jo ekstremt fysiske mot hverandre også når de leker eller koser eller slåss... Min hund brukte faktisk å dulte borti meg for å få oppmerksomhet - skal ikke jeg kunne dulte borti henne for å få hennes oppmerksomhet?
|