|
Sv: Forvirret av prøveresultater
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Oi ... Nå begynner det å danne seg et bilde her. Dette er svært sjeldent, og særlig for meg som aldri har verken strålet eller fjernet skjoldbruskkjertelen min, eller for den saks skyld har et syndrom som gjerne både gir splittet gane, mental retardasjon eller flate kinnbein, men jeg kvalifiserer for så vidt til hypoparatyreoidisme ... 
Oh honey, No!
Helt alvorlig, nei! Det trenger det ikke å være og jeg synes ikke at du skal ta innover deg muligheten en gang.
PTH påvirkes av nettopp de sykdommene du allerede vet du har OG av den behandlingen du allerede får. OG påvirkningen av sykdommen og behandlingen gir akkurat de utslagene du får. Fattig trøst, jeg vet, men alternativet er ikke noe bedre. (Altså at du er enten ravende hypokonder eller ekstremt sjeldent og mye mer alvorlig syk enn du trodde)
Les listen for seg selv av ting du ikke har gjort og helt opplagt ikke lider av. Biskjoldbruskkjertlene sitter rundt skjoldbruskkjertelen, men det betyr ikke at de svikter også.
Kalsium påvirkes også av magnesium OG d-vitamin, ikke bare pth. Magnesiumbehovet er merkbart annerledes på lavkarbo. Du har ikke spesielt høyt d-vitamin, lavt med den svenske skalaen.
Det finnes andre steder å nøste for å finne ut av det.
Men for all del, si det til legen! Selv de aller beste trenger en støkk i livet.
Puuuust rolig og tenk på at jeg tenker på deg og vil klemme deg hvis jeg ser deg på gata.