Påstander om kolesterol som jeg har fra dette forumet:
- De fleste som dør av hjerteinfarkt, har normalt kolesterol.
- Eldre (og særlig kvinner) lever lengere hvis de har høyere kolesterol enn det som anses som normalt.
- Du får ikke høyt kolesterol av å spise fet mat (eg kolesterol, f.eks egg)
- Høyt kolesterol i seg selv er ikke farlig (selv om høyt kolesterol kan indikere at det er noe feil i kroppen din, stress, røyking, betennelsestilstander osv)
En venn av meg fikk målt kolesterolet til noenog 7-8 tror jeg.
Vedkommende måtte slutte å røyke (bra!) og holde seg unna fet mat i følge legen. Vedkommende har også slekninger som har dødd av hjerte-karsykdommer i tidlig alder (jeg TROR de fleste av de røykte)
Vi har diskutert kosthold til langt ut i de små timer, men etter at legen har sagt "kutt ut fet mat, tenk på hjertet og kolesterolet", så er ikke lavkarbo et alternativ lengere.
Mine "påstander" om kolesterol blir møtt med at dette burde jo legen min ha visst hvis dette var sant. "Leger kan jo ikke skrive ut kolesterolsenkende medisin og sette folk på GR-dietter hvis det hadde vært feil?? Og hvis fett skulle vært bra for hjertet, så hadde jo legen visst dette, ikke sant??"
De kildene (studiene) jeg har funnet her inne blir avvist med samme argument.
Nå er det jo ikke noe poeng for meg å skulle få vedkommende til å spise lavkarbo (annet enn at jeg ønsker å beholde vennen min her på jorden så lenge som mulig, og jeg er overbevist om at hxn ville fått det mye bedre på lavkarbo av så mange grunner), men jeg ser jo at denne knekkebrød-med-magerost-dietten ikke kommer til å vare lenge.
Hvilke tanker har dere om dette?
Jeg har skjønt at leger må forholde seg til de retningslinjer som staten har gitt de (og det er bra, for ellers hadde de kunnet anbefale healing, forbønn, turer til Lourdes, årelating, demonutdrivelse osv), men leser de ikke ny forskning, både for og imot?
Jeg skjønner jo også at en allmennlege ikke kan vite alt - selv om jeg får inntrykk av at de uttaler seg med autoritet om det meste som feiler en...
(selv når de tar skikkelig feil

)
Hvis Ancel Keys sin seven-countries-study er forkastet (er det noen som har en "seriøs" link til en plass det står?), hvorfor i alle verden har ikke de fleste leger fått med seg dette, da??