|
Sv: Forvirret av prøveresultater
Ok, da prøver jeg igjen, KarMa40!
Det første er vel av det jeg har lest meg fram til selv i hin tid, at metformin kun gjør opptaket av glukose i tarmen tregere, får leveren til å produsere mindre glukose, og ellers øker insulinfølsomheten. Sånn jeg forstår det, så følger rett og slett hormonene etter. Det er jo ikke så uvanlig at østrogendominans følges av høy fettprosent, ettersom det er i fettvevet østrogen produseres, og det vil jo gjerne reduseres i takt med vekttap, og sånn jeg forstår det følger testosteronet etter.
Jah. Så, min "konklusjon" er vel i dette tilfellet at metforminet egentlig bare hjelper en veldig resistent kropp med alt for høyt insulin over alt for lang tid ned i vekt. Jeg tror sammenhengene man ser her kun handler om vekttap og stabilisering av insulin, altså. (Uten at jeg kan si for sikkert, selvfølgelig).
Om dette virkelig betyr at jeg er symptomfri fra pcos, så er det gode nyheter i alle fall! Cystene vet jeg er borte, testosteronnivået er øyensynlig bra, de øvrige hormonene i hvert fall innenfor normalområdet, så kanskje det er lov til å krysse fingrene for at jeg får tilbake det tjukke håret mitt i tillegg. Det hadde vært fine greier!
Har postet en enda mer utfyllende post på Sonjas Stoffskifteforum, og håper på å få litt respons der også. Kvier meg litt i blant for å poste noe der, selv om det er et finfint forum, men jeg føler folk gjerne snakker litt over hue på meg, og litt forbi hverandre der inne tidvis. Men jeg får se!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|