|
Sv: Forvirret av prøveresultater
JEg har ikke så mye å bidra med, annet enn at jeg også blir forvirret.
GJorde et googlesøk på "elevated SHBG in women pcos metformin" og fikk opp flere artikler deriblant:
http://www.medscape.com/viewarticle/440584_4
med denne passasjen: However, there are studies that report good results with metformin therapy in women with PCOS. One randomized placebo-controlled trial showed that metformin therapy administered for 4-8 weeks resulted in decreased levels of insulin, 17-OHP, and free testosterone levels and increased SHBG levels, without a change in BMI.
Altså at noen studier viser flere av effektene du har hatt, lavere insulin og testosteron og høyere SHBG og at dette sammenfaller med bruken av metformin.
Her er de forøvrig i tvil om forskningen som gjøres er god nok, min lesing mellom linjene, at det virker vanskelig å påvise at metformin har posistiv effekt på hormoner utover effekten selve vekttapet utgjør. Ikke alle studier git vekttap for forsøkspersonene og de samme har gjerne mindre effekt på hormoner utover insulin.
Også søk på "elevated SHBG in women pcos parathyroidea"
deriblant denne: http://www.clinchem.org/cgi/content/abstract/51/9/1691
der det i abstract står:
Results: Both PCOS and increased body weight had a significant positive effect on serum PTH values. PTH concentrations were significantly correlated with age, BMI, glucose, PRL, SHBG, and testosterone. Only the correlations with testosterone and PRL were BMI-independent. The effect of PCOS on PTH concentrations remained significant after adjustment for BMI, but not after adjustment for testosterone concentration. Increased body weight also had a significant negative effect on 25-OH- and 1,25-(OH)2-vitamin D concentrations, but no association with the syndrome was observed.
Conclusions: The results of the present study are in agreement with previous data supporting an association of increased PTH and decreased vitamin D metabolite concentrations with obesity. Moreover, the present findings indicate, for the first time, that PTH probably is also linked to PCOS-associated hyperandrogenism.
Og det beste jeg kan trekke av denne er at det ikke er noe nytt du har skaffet deg men at forbindelsen mellom d-vit, pth og pcos har vært der hele tiden. Nå blir pcos bedre, dermed går pth ned. Kan tenke meg at noen på Sonjas også vil kunne mene både det ene og det andre.
Og de norske grenseverdiene for d-vitamin er ikke for høye noe sted. Bare i Sverige er anbefalt daglig inntak dobbelt så mye som det norske, Og Stockholm har dobbelt så mange soltimer på et år som Oslo... (hmmm evidensbasert meg et visst sted)