Vi er i litt samme situasjon her - jeg har sittet og tolket mine blodprøver til jeg ble blå... jeg kan prøve å drodle litt siden en del av prøvene dine er de samme jeg har tatt. Har du tatt vanlige s-kalsium prøver i tillegg? Og eventuelt 1.25 dihydroxy d-vitamin prøver? De vanlige vit D3 prøvene som tas er 25-dihydroxy og viser d-vitamin i kroppen som kommer fra mat og sol, mens 1.25 typen er den som viser d-vitamin i annet vev (om jeg ikke husker feil). Nå vet jeg ikke hva slags d-vit resultat du har men hver klar over at ahus mener 50-75 er såkalt suboptimale verdier "Også ved hypoparatyreoidisme påvises vanligvis lave PTH-verdier og hypokalsemi." Altså, lave verdier av PTH og lave verdier av kalsium... les litt mer om parathyroidea på denne siden, står litt om symptomer bla. Jeg ville fått sjekket biskjoldbruskkjertlene, det skal jeg inn å få ultralyd for nå - bare at jeg har motsatt - jeg har PTH over normalnivå - MEN normal s-kalsium, så jeg må be om å få målt ionisert kalsium... PTH, D-vitamin, kalsium, jern og fosfat henger sammen har jeg lært Det å ha litt problemer med å forstå fagstoff er en del av stoffskiftesymptomer og en del vitamin- og mineralunderskudd (du og jeg i samme klubben for tida - jeg bruker enorme krefter på å forstå sammenhenger - noe jeg vanligvis i min rimelig utfordrende ingeniør-jobb ikke har problem med...) Har du forresten fått målt jern? (Ferritin og s-jern)